Hlavní obsah

Rozloučení s terénní ikonou: test Land Roveru Defender Heritage

Novinky, Martin Žemlička

Defender je ikonický off-road. Vyrábí se od roku 1983, technicky ovšem vychází z původního Land Roveru, který se představil tři roky po skončení druhé světové války. Výroba defenderu zvolna končí, k zákazníkům se dostávají poslední kusy. Jako první v Česku jsme usedli za volant rozlučkové verze Heritage (z angl. dědictví).

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Land Rover Defender 110 Heritage Edition

Článek

Rozlučkovou edici poznáte podle speciální zelené barvy Grasmere Green a bíle lakované střechy, retro přední masky a několika znáčků na karoserii i uvnitř vozu. Označení HUE 166 připomíná registrační značku historicky prvního předprodukčního Land Roveru přezdívaného „Huey“.

Na zpevněných silnicích je defender hlučné auto, které ve vyšších rychlostech (vytáhli jsme z něj na rovince i 145 km/h) či v zatáčkách znatelně znervózní. Motor je hlučný, řízení zprostředkovávané obřím volantem není zcela přesné a řadicí páka šestistupňové a nutno dodat, že velmi přesné manuální převodovky se klepe jako stará tatramatka. Každá nerovnost dále znamená zatřesení karoserií s tuhými nápravami a žebřinovým rámem.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Land Rover Defender 110 Heritage Edition

Negativů je při jízdě na běžné silnici spousta

Výhled z auta je ale slušný, vysoká a úzká zpětná zrcátka jsou praktická a manipulace ve stísněných prostorech je překvapivě jednoduchá (pokud máte alespoň trochu odhad). Šnekové řízení, třebaže posilované, žádá silné paže. A pokud jste menšího vzrůstu, budete se do hranatého vozu šplhat docela nepohodlně (ale lze si dokoupit menší nášlapy s možností sklopení nebo větší s pevnou instalací). Zbytečným negativem námi testovaného defenderu jsou pak klouzající gumové koberce, ale to lze celkem jednoduše vyřešit.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Land Rover Defender 110 Heritage Edition

Musíte se také povznést nad několik dalších malých nedokonalostí. Topení chrlí buď studený vzduch, nebo horký, nic moc mezi tím (tlačítko AC zde najdete, stojí nekřesťanských 47 tisíc korun!). Vyhřívání předních sedaček je pouze jednostupňové, takže po pár minutách máte pocit, jakoby vám pod zadkem hořelo. Motor je hodně hlučný, klasikou jsou vyosené pedály, ale i na ně si zvyknete. Ve tmě vám pomáhají celkem ucházející světlomety s H4 žárovkou, xenonové výbojky zde opravdu nečekejte.

Historický přehled
1947 Schválen projekt Land Rover.
1948 Land Rover je 30. dubna představen na autosalonu v Amsterdamu.
1948 Uvedena první verze Station Wagon.
1949 Britská armáda objednává první Land Rovery.
1950 Volnoběžný systém 4x4 nahrazen volitelným pohonem dvou nebo čtyř kol.
1953 Uvedena verze s dlouhým rozvorem.
1957 Uveden vznětový motor.
1958 Představen Land Rover Series II s propracovanější konstrukcí.
1959 Vyroben vůz č. 250 000.
1961 Series IIA se vznětovým motorem o objemu 2,25 litru
1966 Vyroben vůz č. 500 000.
1968 Přesunutí světlometů na přední blatníky.
1970 Rok s rekordním prodejem, prodáno bylo 56 663 vozů.
1976 Vyroben Land Rover č. 1 000 000.
1979 V březnu uveden V8 jako další motor.
1983 Land Rover s uvedením verze One Ten přechází na vinuté pružiny.
1990 Opětovné uvedení Land Roveru a přejmenování verzí s novým přeplňovaným vznětovým motorem o objemu 2,5 litru s přímým vstřikováním na Defender 90, 110 a 130.
1992 Založena společnost Land Rover North America a uvedena limitovaná edice 500 vozů Defender 110 poháněných motorem V8 o objemu 3,9 litru.
2007 Defender dostává novou šestistupňovou převodovku.
2012 Nový vznětový motor o objemu 2,2 litru nahrazuje předchozí jednotku o objemu 2,4 litru.
2015 Vyrobeno 2 000 000 kusů; končí výroba defenderu, automobilka nabízí speciální edice.
Zdroj: Land Rover

Auto je abnormálně prostorné na výšku, na sedadlech druhé řady ale není mnoho místa pro nohy - nárty není kam dát, protože pod předními sedačkami naleznete odkrytý kov pevně spojený s podlahou. Naopak skvělé jsou možnosti pro nouzový převoz lidí - na sedačky se jich vejde celkem pět, na kovovou a spíše jen naznačenou lavici v zavazadlovém prostoru další tři až čtyři (podle jejich prostorové výraznosti). Ale pohodlí je vzadu stejné jako na korbě vojenských náklaďáků čili velmi špatné.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Land Rover Defender 110 Heritage Edition

Čtyřválcový 2,2litrový motor původem od Fordu nabídne dobrý průběh točivého momentu (solidních 360 Nm), který se od zhruba dvou tisíc připomene mohutným zátahem (a typickým hlukem). Točit přeplňovaný čtyřválec nemá moc smysl (otáčkoměr navíc nemá červené pole, šetřilo se jako u dacie), nejlépe se cítí mezi 2000 - 3000 otáčkami.

Při tachometrových 130 km/h točí motor na šestku 2750 otáček, lepší je ale s ohledem na hluk a otřesy karoserie na dálnici jezdit do 110 km/h. Spotřeba není malá, defender nenabízí palubní počítač, ovšem vzhledem k 75litrové nádrži jsme prostým výpočtem po 600 ujetých kilometrech zjistili, že jsme každých sto kilometrů v průměru spálili 12,5 l nafty.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Land Rover Defender 110 Heritage Edition

V takřka libovolně těžkém terénu exceluje

Předchozí odstavce odkryly nemálo objektivních negativ defenderu. Tak proč se jich vyrobily dva milióny a jejich majitelé na ně nedají dopustit? Je to jednoduché: s tímhle autem nesmíte primárně jezdit na zpevněných silnicích.

Pak se teprve ukáže síla a robustní podvozek s žebřinovým rámem a uzavíratelným mezinápravovým diferenciálem. Také šnekové řízení s 3,5 otáčkami mezi rejdy ukazuje mimo silnice svůj smysl a vylepšuje ovladatelnost.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Land Rover Defender 110 Heritage Edition

Projíždím zasněžené pláně tankodromu v Milovicích. Nevím, kde je jenom sníh a kde už začínají prohlubně a metrové výmoly. Ale hranatému, hlučnému, avšak v terénu neuvěřitelně schopnému defenderu je to úplně jedno. Prostě jede pořád dál, sem tam se zhoupne, sem tam nadskočí, ale jede. Neúnavně pořád kupředu.

A to jsou úseky, které právě projíždím pro „defíka” takovou nedělní projížďkou, po které by se módnímu SUV rozsypal podvozek. Šestnáctipalcové nokiany mají hrubší vzorek, který se na tankodrom výborně hodí.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Land Rover Defender 110 Heritage Edition

Nový defender bude za dva roky

Teoretické parametry jsou výborné: brodivost je půl metru, stoupavost skvělých 45 stupňů a světlá výška činí 314 mm. Díky redukční převodovce máte de facto 12 rychlostních stupňů, což se hodí v extrémním terénu nebo při vyprošťování jiného auta. Skvělá je i praktičnost: tahat můžete až 3,5tunový brzděný přívěs. V terénu je defender nepřekonatelný a zdatně si konkuruje s třídou G či UAZy, Honkery nebo staršími japonskými off-roady.

Nový defender by měl přijít v roce 2018. Nemá smysl spekulovat, jako moc bude dobrý, praktický, úsporný, jisté ale je, že odcházející legenda byla vynikající. Myšleno v terénu, na normální silnici je to utrpení. I tak bude na automobilovém trhu minimálně dva roky bolestně chybět.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Land Rover Defender 110 Heritage Edition

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:2198 ccm, čtyřválec, vznětový, turbo
Max. výkon:90 kW (122 k) při 3500 ot./min.
Max. točivý moment:360 Nm při 2000 ot./min.
0–100 km/h:15,8 s
Nejvyšší rychlost:145 km/h
Průměrná spotřeba:11,1 l/100 km
Pohotovostní hmotnost (EU):2043 kg
Poháněná náprava:stálý pohon všech kol, redukční převodovka
Cena základní verze:829 092 Kč (verze 90)
Cena s testovanou motorizací:903 991 Kč, edice Heritage od 1 161 240 Kč

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám