Hlavní obsah
Škoda Karoq 1,5 TSI vs Škoda Karoq 1,5 TSI DSG (vpravo) Foto: Jan Handrejch, Právo

Automat, nebo manuální převodovku? Test dvou verzí Škody Karoq

Vyplatí se v kompaktním SUV spíš automatická převodovka, nebo je lepší zůstat u klasiky? Vzali jsme dvě Škody Karoq s identickým motorem a stejně velkými pneumatikami a zkoušeli, která verze bude lepší.

Škoda Karoq 1,5 TSI vs Škoda Karoq 1,5 TSI DSG (vpravo) Foto: Jan Handrejch, Právo
Automat, nebo manuální převodovku? Test dvou verzí Škody Karoq

Automatické převodovky jsou dnes běžnou součástí všech typů automobilů, včetně těch nejmenších. V případě modelu Karoq dostanete automat DSG k benzínové patnáctistovce a oběma dieselovým motorům, litrové TSI bude mít možnost zvolit automat od ledna.

Verze s automatickou převodovkou je v případě Karoqu  o 50 tisíc korun dražší, což není úplně málo. Dostanete ovšem sedmistupňové DSG, které už se řadí ke spolehlivým a problémy s ním nebývají ani u ojetých aut s vyššími nájezdy.

Sedm stupňů proti šesti

V případě použité převodovky pro Karoq záleží na tom, zda máte verzi s pohonem jen předních kol, nebo čtyřkolku. V prvním případě dostanete verzi se suchými spojkami, „čtyřkolky” mají rovněž sedmistupňovou verzi, ovšem robustnější provedení DQ381 s oběma spojkami v olejové lázni.

Škoda Karoq 1,5 TSI vs Škoda Karoq 1,5 TSI DSG (vpravo)

Foto: Jan Handrejch, Právo

Tato převodovka zvládá točivý moment až 420 Nm, benzínová patnáctistovka v Karoqu má pouze přední pohon a maximum točivého momentu na hodnotě 250 newtonmetrů.

V praxi se to projevuje tak, že Karoq s poháněnou přední nápravou okamžitě po rozjezdu zařadí druhý rychlostní stupeň, a pokud povolíte plyn, dočkáte se lehkého, uměle vyvolaného cukání.

Škoda Karoq 4x4 DSG

Foto: Petr Horník, Právo

Také je zřejmé, že okamžitě po rozjezdu nemáte k dispozici plný točivý moment - obojí kvůli ochraně spojky. To verze s manuální převodovkou je při rozjezdu hbitější – pokud to uděláte správně a při pouštění spojky přidáte plynu „tak akorát”.

Spotřeba je v praxi o trochu nižší u verze s manuální převodovkou, rozdíl ale není velký a při popojíždění ve městě se s oběma verzemi klidně dostanete až k deseti litrům. Dlouhodobý průměr ale znamenal 7,8 l/100 km v případě verze s „manuálem”, DSG pak zvládalo jezdit ještě o 0,2 litru úsporněji.

DSG umí být úspornější

Obě auta jsme zkoušeli ve sprintu a platilo, že pokud máte u DSG sportovní režim a/nebo řadíte pádly pod volantem, jsou obě auta obdobně rychlá, a to i v pružném řízení. Ani jedno auto druhému neujelo, byť pocitově je o trochu dynamičtější verze s přímo řazenou převodovkou.

V případě verze s manuální převodovkou točí motor při 90 km/h na nejvyšší stupeň 1900 otáček (DSG - 1500 otáček), při dálniční stotřicítce 2750 otáček (DSG o dost příjemnějších 2250 otáček).

Škoda Karoq 1,5 TSI vs Škoda Karoq 1,5 TSI DSG (vpravo)

Foto: Jan Handrejch, Právo

A která verze je lepší? Na to nelze jednoznačně odpovědět, záleží na preferencích kupujícího. Servisně náročnější bude mechatronicky a elektrohydraulicky podstatně složitější dvouspojková převodovka, s ohledem na její slušnou spolehlivost, to ale nemusí být past ani pro zájemce o ojetinu.

Co je nutné zvážit, je v případě Karoqu příplatek 50 tisíc korun, což není málo, pro mnohé motoristy za to ale pohodlnější jízda stojí. Rozdíl v hmotnosti obou vozů je zanedbatelný a delší „sedmička” zaručuje, že spotřeba je ve skutečném provozu u obou verzí prakticky totožná, na delších dálničních přesunech nižší u verze s „automatem”.

Škoda Karoq 1,5 TSI DSG vs. Škoda Karoq 1,5 TSI MAN
Motor:1498 ccm, zážehový čtyřválec, turbo
1498 ccm, zážehový čtyřválec, turbo
Max. výkon:110 kW (150 k) při 6000 ot./min
110 kW (150 k) při 6000 ot./min
Max. točivý moment:250 N.m při 1500-3500
250 N.m při 1500-3500
0–100 km/h:8,6 s 
8,4 s
Nejvyšší rychlost:203 km/h
204 km/h
Průměrná spotřeba:5,5 l/100 km
5,4 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1 393 kg
1 378  kg
Délka x šířka x výška:  4382 x 1841 x 1603 mm
Základní objem zavazadelníku:  521 litrů
Poháněná náprava:přední
přední
Převodovka:DSG, 7 stupňůpřímo řazená, 6 stupňů
Cena s testovanou motorizací: 
639 900 Kč
589 900 Kč
Anketa
U automobilů máte obecně raději:
Manuální převodovku
25.7 %
Automatickou převodovku
74.3 %
Celkem hlasovalo 144 čtenářů.
yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků