Když je horko, zapínáme v autech klimatizaci, příp. otvíráme okna nebo stahujeme střechu. Šedžal Šahová z indického Ahmadábádu na to šla jinak, tradičně - svou Toyotu pokryla „kravinci”.

„Vedro se stávalo nesnesitelným. Použila jsem kraví trus v domě na podlahy a podle toho mě napadlo udělat totéž s autem,” uvedla Šahová. Evropanu to může znít bizarně, ale podle webu Carscoops je používání tohoto materiálu k izolaci domů na indickém venkově běžné.

„Nejenže to udržuje vůz chladnější, také to přispívá ke snižování znečištění. Škodlivé plyny, které jsou vypouštěny, když v autě používáme klimatizaci, zvyšují teplotu a přispívají ke globálnímu oteplování,” pokračovala Šahová.

Klimatizace nic škodlivého nevypouští

Ovšem ve vypouštění škodlivých plynů při používání klimatizací se mýlí - nic takového se za standardního stavu neděje. Klimatizační systémy v autech jsou uzavřenými okruhy, ze kterých, není-li někde porucha, žádné plyny, natož škodlivé, neunikají. Maximálně zatíží motor, ovšem nijak zásadně.

A i kdyby unikaly, od roku 1996 je zakázáno pro plnění klimatizací používat plyn R12, jinak také Freon-12, a to právě z důvodu jeho škodlivosti pro ozonovou vrstvu. Chladivo R12 bylo nahrazeno chladivem R134a, které ozonovou vrstvu nepoškozuje. A i to už od té doby bylo vyměněno za ještě šetrnější, ale při nehodě potenciálně nebezpečnější chladivo s kódovým označením R1234yf.