Hlavní obsah

BMW představuje novou řadu 1, poprvé jako předokolku

Právo, laz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Třetí generace nejmenšího BMW staví na platformě Mini či crossoveru X2, primárně tedy pohání přední kola. Přechod z klasické koncepce sice může mrzet puristy, ale auto by díky tomu mělo být například mnohem prostornější.

Nové BMW řady 1Video: BMW

 
Článek

Od roku 2004 vyrábělo BMW anomálii. A sice kompaktní hatchback s klasickou koncepcí. Tedy podélně umístěným motorem, který pohání zadní kola. Takové řešení má dvě stránky. Přitáhne nadšené řidiče, kteří chtějí sedět s nataženýma nohama a chtějí utahovat stopu v zatáčce plynovým pedálem.

Foto: BMW 4x

BMW ukazuje novinku rovnou ve dvou variantách.

Foto: BMW

Verze od M Performance má odlišnou nejen masku chladiče.

Druhou stránkou věci je fakt, že i přes moderní elektroniku může být takové auto pro méně zkušené řidiče záludné, a hlavně kvůli této koncepci potřebujete dlouhou kapotu, kardanový hřídel přes celé auto a hmotu nahrnutou na zadních kolech, která hledají trakci. Ztratíte tak prostor uvnitř, který byl vždy bolístkou jedničkové řady.

Vzadu už nejen pro děti

Novinka je tedy předokolkou s motorem napříč, stejně jako vozy Mini, crossover X2 nebo řada 2 Active Tourer. S těmi všemi sdílí moderní modulární platformu. Změna koncepce je na první pohled viditelná i zvenčí, kdy jednička zkrátka mnohem více svým tvarem připomíná běžné hatchbacky.

Foto: BMW

Uvnitř najdete podobnou architekturu, kterou nabízí větší modely.

Uvnitř pak najdete schéma velmi podobné například nové řadě 3. Včetně moderních multimédií s online funkcemi a obdobnou grafikou. Jak již bylo zmíněno, pasažéři se mohou těšit na větší prostor, v čemž jsou Bavoři na milimetr konkrétní. Ve srovnání s předchůdcem mají zadní cestující o 19 mm více místa na hlavu, o 33 milimetrů na nohy a o 13 mm na lokty. Zavazadelník má nyní 380 litrů objemu, o 20 litrů více.

Rovnou i jako hot-hatch

Co se týče motorů, jednička startuje s motorizací 118i, tedy zážehovou patnáctistovkou s výkonem 103 kilowattů, 140 koňských sil. Benzinové jednotky zatím poté mají velkou mezeru, protože druhou verzí je už jen M135i xDrive. Tedy nadopovaný dvoulitr od M Performance s odlišným bodykitem a výkonem 225 kW, 306 koní.

Foto: BMW

Třetí generace má znatelně odlišné proporce.

Vznětové verze jsou tři. Pod kódem 116d najdete tříválcovou patnáctistovkou s 85 kW a 116 koni, dvoulitr pak může mít 110 kilowattů jako 118d, ale také 140 kW (190k) jako 120d xDrive. Nejvýkonnější zážehová i vznětová verze je vždy s pohonem všech kol.

Další motorizace budou následovat, vůz se ukáže na zářiovém autosalonu ve Frankfurtu, do prodeje celosvětově vstoupí letos 28. září.

Foto: Petr Horník, Právo

BMW 120d xDrive M-paket

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám