Od roku 2004 vyrábělo BMW anomálii. A sice kompaktní hatchback s klasickou koncepcí. Tedy podélně umístěným motorem, který pohání zadní kola. Takové řešení má dvě stránky. Přitáhne nadšené řidiče, kteří chtějí sedět s nataženýma nohama a chtějí utahovat stopu v zatáčce plynovým pedálem.

BMW ukazuje novinku rovnou ve dvou variantách.

BMW ukazuje novinku rovnou ve dvou variantách.

FOTO: BMW 4x

Verze od M Performance má odlišnou nejen masku chladiče.

Verze od M Performance má odlišnou nejen masku chladiče.

Druhou stránkou věci je fakt, že i přes moderní elektroniku může být takové auto pro méně zkušené řidiče záludné, a hlavně kvůli této koncepci potřebujete dlouhou kapotu, kardanový hřídel přes celé auto a hmotu nahrnutou na zadních kolech, která hledají trakci. Ztratíte tak prostor uvnitř, který byl vždy bolístkou jedničkové řady.

Vzadu už nejen pro děti

Novinka je tedy předokolkou s motorem napříč, stejně jako vozy Mini, crossover X2 nebo řada 2 Active Tourer. S těmi všemi sdílí moderní modulární platformu. Změna koncepce je na první pohled viditelná i zvenčí, kdy jednička zkrátka mnohem více svým tvarem připomíná běžné hatchbacky.

Uvnitř najdete podobnou architekturu, kterou nabízí větší modely.

Uvnitř najdete podobnou architekturu, kterou nabízí větší modely.

Uvnitř pak najdete schéma velmi podobné například nové řadě 3. Včetně moderních multimédií s online funkcemi a obdobnou grafikou. Jak již bylo zmíněno, pasažéři se mohou těšit na větší prostor, v čemž jsou Bavoři na milimetr konkrétní. Ve srovnání s předchůdcem mají zadní cestující o 19 mm více místa na hlavu, o 33 milimetrů na nohy a o 13 mm na lokty. Zavazadelník má nyní 380 litrů objemu, o 20 litrů více.

Rovnou i jako hot-hatch

Co se týče motorů, jednička startuje s motorizací 118i, tedy zážehovou patnáctistovkou s výkonem 103 kilowattů, 140 koňských sil. Benzinové jednotky zatím poté mají velkou mezeru, protože druhou verzí je už jen M135i xDrive. Tedy nadopovaný dvoulitr od M Performance s odlišným bodykitem a výkonem 225 kW, 306 koní.

Třetí generace má znatelně odlišné proporce.

Třetí generace má znatelně odlišné proporce.

Vznětové verze jsou tři. Pod kódem 116d najdete tříválcovou patnáctistovkou s 85 kW a 116 koni, dvoulitr pak může mít 110 kilowattů jako 118d, ale také 140 kW (190k) jako 120d xDrive. Nejvýkonnější zážehová i vznětová verze je vždy s pohonem všech kol.

Další motorizace budou následovat, vůz se ukáže na zářiovém autosalonu ve Frankfurtu, do prodeje celosvětově vstoupí letos 28. září.

BMW 120d xDrive M-paket

BMW 120d xDrive předchozí generace

FOTO: Petr Horník, Právo