Karavanů potkáváme na silnicích opravdu velké množství. S prázdninami jich bude ještě víc. Jejich omezení jsou maximálně v průjezdné výšce nebo v nejvyšší rychlosti. Ale jinak jsou to standardní vozy, které potkáte vlastně kdekoli. A stejně tak se může i těmto autům stát i klasická nehoda.

Jaké jsou ale následky? Ve Švédsku zjistili, že počet zranění a úmrtí se jim meziročně zdvojnásobil, a tak Trafikverket, což je agentura pro stavbu silnic, dálnic i železnic a také pro bezpečnost na nich, udělala cash test.

Dva druhy

Testem prošly dva druhy obytných vozů – polointegrovaný, tedy s kabinou standardní dodávky, a za ní pak s nástavbou a celointegrovaný, tedy i s novou kabinou řidiče. Oba vozy musí v Evropě mít při uvedení na trh osvědčení o bezpečnosti, což ovšem není doprovázeno cash testem, jako je tomu v případě osobních automobilů.

Bezpečnostní předpisy říkají, že veškeré vybavení v interiéru musí (tedy i skříňky, lednice apod.), musí být pevně připojeno ke konstrukci vozu, aby se v případě nárazu se neuvolnilo. Bohužel například stoleček je podle pravidel přemístitelný.

Sedadla pak musí splňovat podmínky pro tuhost a pevnost, musí být vybavená bezpečnostními pásy. Ovšem norma 2007/46 ES už neříká nic o deformačních zónách a bezpečnosti karoserie.

Děsivé výsledky

Crash testy provedla společnost v rámci standardních pravidel evropské organizace pro bezpečnost silničních osobních vozů Euro NCAP, tedy s přesazeným nárazem při rychlosti 64 km/h. U tak velkého a hlavně těžkého vozidla to je ovšem extrémní navýšení dynamiky hmoty. Aby osobní automobil měl shodné výsledky, musel by jet proti překážce 90 km/h. I přesto nechali komisaři rychlost stejnou, protože pro tyto vozy jde o rychlost standardní.

Výsledky ukázaly tristní fakt. Polointegrovaná nástavba vykázala silné deformace a posunutí přístrojové desky a volantu tak, že všechny osoby v interiéru by utrpěly zranění, a to od středních až po ta neslučitelná se životem.

Celointegrovaný vůz se prostě rozpadl

Celointegrovaný vůz se prostě rozpadl.

FOTO: Trafikverket

Celointegrovaný vůz pak na tom byl ještě hůř. Jeho deformační zóny prakticky neexistují a celá nástavba se po nárazu zcela utrhla od podvozku. Stolek před druhou řadou sedadel atakoval krk dítěte.

Trafikverket chce testem ukázat problém, který by se měl řešit na evropské úrovni a zasadit se o zavedení povinných bezpečnostních testů i pro obytné vozy, protože dnes pro homologaci povinné nejsou.