Novinky, které firmy Eyeris a Vayyar na CES představily, nejsou v základu nepodobné tomu, co vyvíjí švédská automobilka Volvo - snímají řidiče a interiér vozu s proklamovaným cílem zlepšit bezpečnost. [celá zpráva]

Každá na to ale jde jinak. Eyeris představil systém čidel a kamer, který snímá celý interiér vozu a pomocí umělé inteligence dokáže vytvořit jeho velmi přesný obraz. Tak přesný, že systém dokáže poznat nejen pohlaví, váhu, výšku a pozici na sedačce, ale i úhel pohledu jednotlivých pasažérů a podle výrazu ve tváři také emoce, které prožívají.

„Kamery jsou dnes všude a jejich počet neustále roste. Spotřebitelé budou technologiím více nakloněni, když porozumí jejich přínosům, a když tyto přínosy převáží nevýhody,” myslí si Modar Alaoui, ředitel firmy Eyeris.

O interiéru auta hovoří jako o veřejném prostoru, podobně jako např. o interiéru banky. To je v ostrém rozporu s tím, jak vnitřek svého auta dnes vnímá většina lidí - jako svůj soukromý prostor.

Nízké rozlišení stačí, míní šéf Vayyaru

Naopak podle Raviva Melameda, zakladatele a ředitele společnosti Vayyar, je kamera ke sledování řidiče zbytečná. Systém této firmy spoléhá na radar, přestože je jeho rozlišení podstatně horší než u kamery.

„Je dostatečné, abychom pochopili, co se děje v autě, a zároveň zachovali soukromí,” říká. A ukazuje, jak systém funguje - bližší objekty, např. ruce na volantu, vidí v obrysech jako větší modré tečky.

Lze i lépe cílit reklamu

Některé další názory rovnou předjímají, že by systémy sledování řidiče odesílaly nějaká data výrobcům aut, kteří by je mohli nějakým způsobem dále prodávat. Nakolik je nutné spojení takovéhoto systému s vnějším světem, je samozřejmě otázkou.

Zejména u zařízení, která dokážou řidiče sledovat s větší přesností, se otevírá možnost propojení s mapami. A podle toho, do jaké výlohy obchodu se pasažér při jízdě autem podíval, mu zobrazit lépe cílenou reklamu.

Podobně hovoří i Gabi Zijderveldová, šéfka marketingu u společnosti Affectiva, která také pracuje na systému detailního sledování interiéru auta. Její systém pozná i zavřená oční víčka.

Autonomní vozidlo budoucnosti je podle ní občas nazýváno „zábavním centrem”, ale ne vždy chce člověk zábavu. „Takže je důležité pochopit, co pasažér chce a jak reaguje na okolí, aby se mohl automobil přizpůsobit. Rozhodně tu je příležitost pro reklamu,” říká.