Článek
Nárazové testy patří k povinným homologačním prvkům. Automobil musí prokázat, že splňuje normy dané na bezpečnost posádky. Po najetí sériové výroby pak Euro NCAP vezme automobily a provede s nimi nárazovou zkoušku, která ukáže, jak je vůz skutečně v produkčním provedení bezpečný. Za to pak dostane příslušný počet bodů, který se přepočítává na známé hvězdičky.
Jenže Euro NCAP, což je nezávislý zkušební ústav, který není placen žádnou automobilkou nebo jiným možným závislým donátorem, našel při podrobném zkoumání vozidel u mnoha značek díly, které měly na sobě napsáno „pouze pro crash testy Euro NCAP“.
Především se tyto nápisy objevily na systému airbagů ze zadní strany a také na některých sedačkách. Nelze říct, které značky měly takto označené díly, to je zatím tajemstvím, ale prý v tom figuruje víc firem.
Prý jde o standard
Automobilky už byly na tento problém upozorněny a byl jim poskytnut prostor pro vyjádření. Samozřejmě že žádná z nich neřekla, že jde o jejich vědomý podvod. Většina těchto komponent je dodávána třetími stranami, takže i ty do daného problému musí mluvit. Každopádně všichni říkají, že o žádný podvod nejde.
Podle vyjádření jde jen o označení některých dílů, tak aby bylo jasné, že splňují požadavky pro bezpečnost dle evropských norem.
Mike Hawes, generální ředitel společnosti automobilových výrobců (SMMT), to odůvodnil doslova takto: „Při zahájení sériové produkce je nutné určit komponenty, které jsou z hlediska bezpečnosti kritické. Výrobce tak snadno zkontroluje, že jde o díl pro danou normu. V žádném případě to však není nic neobvyklého.“
Matthew Avery z Thatcham Research, což je testovací laboratoř a součást Euro NCAP, která se zjištěním přišla, pak celou kauzu komentuje tak, že „si je jistý, že 99 % z komponent má pro tohle označení logický důvod. Ovšem to jedno procento je právě místo, které mělo zůstat skryto.“