Policie stejný typ vozu za čtyři milióny korun zkoušela loni v Jihomoravském kraji, kde s ním havarovala a později dostala na testování nové BMW. Po testu v Plzeňském kraji chce policie vozy s alternativním pohonem podle mluvčí policejního prezidia Ivety Skupien vyhodnotit.

O jejich případném pořízení bude rozhodovat prezidium, podle policistů jsou ale poměrně drahé. Kladem je podle Tomana to, že vozidlo je jen jedno. Kdyby jich bylo v regionu 15, tak si na ně řidiči zvyknou a přestanou na ně reagovat.

Jezdí po D5 a umí měřit rychlost

„Jeho účelem je dohled na silniční provoz, zejména na dálnici (D5) a případně na  rychlostní komunikace. Oproti autu, které bylo v Brně, je náš 'bavorák' vybaven radarem,“ uvedl Toman. Policie se snaží, aby jezdil co nejvíc, ale ne každý den.

Nově zapůjčené auto BMW i8

BMW i8 v policejních barvách jezdí na Plzeňsku.

FOTO: BMW

„Vůz sice dokáže jet až 250 kilometrů za hodinu, ale jeho efekt je hlavně v prevenci. Jde o rychlý sporťák v barvách policie, což u řidičů evokuje to, že by nebylo snadné mu ujet a nemá smysl závodit,” uvedl Toman. Hlídky jezdí podle pravidel silničního provozu a ostatní řidiči pak dodržují stejnou rychlost.

Policii půjčilo vůz na šest měsíců nebo do ujetí 20 000 kilometrů české zastoupení BMW. „Máme najeto tak 10 000 kilometrů,” řekl Toman. Vůz byl zatím na dálničních odděleních, silničním dohledu a nyní je na městském ředitelství v Plzni. „Jsou na něj určeni vybraní policisté, kteří perfektně ovládají služební auta,” dodal. BMW vyžaduje větší řidičské zkušenosti a policie nechce, aby bylo poškozeno.

Minulou zápůjčku policii poznamenala nehoda

Zkoušku hybridního vozu, který loni testovala policie v Jihomoravském kraji, poznamenala nehoda v Brně, při které se zranil zástupce vedoucího hradního protokolu Vladimír Kruliš. Vozidlo sjelo do potoka v brněnských Chrlicích poté, co řidič kvůli mozkové příhodě nezvládl řízení.

Kruliš před nehodou zajišťoval s policií bezpečnost návštěvy prezidenta Miloše Zemana v Jihomoravském kraji a při prezentaci policejní techniky projevil zájem o praktickou ukázku vozu. Nehodu prověřovala Generální inspekce bezpečnostních sborů, která žádné pochybení nezjistila.

BMW i8

BMW i8 jsme testovali zkraje letošního roku.

FOTO: Jan Handrejch, Právo

Hybridní pohonné ústrojí BMW i8 nabídne kombinovaný výkon 374 koní a jeho pohotovostní hmotnost je 1 535 kg. Vůz zrychlí z nuly na 100 km/h za 4,4 sekundy a na elektřinu ujede až 55 kilometrů; díky tomu je jeho katalogová spotřeba paliva 1,8 l/100 km. Jeho základní cena je dle webu BMW 3 819 400 korun.