Když jsem měl zjara možnost poprvé usednout do inovovaného Fordu Mustang, s novou desetistupňovou automatickou převodovkou jsem se svezl jen chvíli. Víc jsem se věnoval řidičsky zajímavějšímu šestistupňovému manuálu. [celá zpráva]

Nyní jsem osedlal mustanga v „americké” kombinaci - s osmiválcem a automatem. Tím desetistupňovým automatem, který při faceliftu nahradil šestikvalt, a který patří k prvním převodovkám s dvouciferným počtem stupňů v osobních autech vůbec.

Desetistupňová automatická převodovka Ford 10R80

Desetistupňová automatická převodovka Ford 10R80

FOTO: Ford

Tato převodovka se jmenuje buď Ford 10R80, nebo Hydra-Matic 10L90 - podle toho, jestli je ve voze koncernu Ford, anebo ve voze koncernu General Motors. Vyvinul ji totiž Ford a poskytl GM k použití i případným úpravám. Na oplátku GM poskytlo Fordu svůj devítistupňový automat pro příčně uložené motory.

Jedno z aut, které desetistupňovou převodovku u Fordu dostalo, je právě Mustang, a to s oběma motory - můžete ji mít jak u čtyřválce EcoBoost, tak i u osmiválce Coyote. Jenže u obou je na místě otázka - není deset stupňů zbytečně moc?

Video

BEZ KOMENTÁŘE: Výroba desetistupňové automatické převodovky Ford 10R80

Zdroj: Ford

Jedním slovem - není. Alespoň ne v tomhle případě. Ať zvolíte jakýkoliv jízdní režim, a že tu je na výběr až překvapivě hodně kombinací, převodovka vždycky ví, pro jaký kvalt sáhnout. Udělá to bez velké prodlevy a umí přeskakovat rychlosti.

Jedete-li zvolna v běžném, nikoliv sportovním režimu, při rozjezdu řadí z jedničky rovnou na trojku a pak na pětku; dále už sází kvalty po jednom. Desítku zařadí někde okolo 90 km/h a nechá motor se převalovat v 1 500 otáčkách s okamžitou spotřebou okolo osmi litrů. S lehkou nohou se v kombinaci dá jezdit za 10,5 litru.

Ford Mustang GT - desetistupňová automatická převodovka

Můžete auto nechat v normálním jízdním režimu a do sportovního přepnout jen převodovku, když voličem potáhnete až na písmeno S.

FOTO: Marek Bednář, Novinky

Ve sportovním módu se převodovka chová tak, jak by člověk čekal - řadí rychleji, o trošku méně plynule, nepřeskakuje kvalty a nechává motor se více vytočit. I tak je ale schopná pod 90 km/h zařadit devítku.

A pak, když na to šlápnete, podřadí z devítky přímo na trojku a vystřelí vás vpřed. Při brzdění opět podřazuje tak, abyste měli vždy správný kvalt, kdybyste chtěli náhle začít zrychlovat, např. na výjezdu ze zatáčky.

Za zmínku stojí také režim Dragstrip - pro jízdu na čtvrtmílové závodní dráze. V tom převodovka řadí bez uvolnění plynu a nejrychleji, jak umí, takže to s vámi škube a při přeřazení na dvojku a na trojku protáčí zadní kola. Při brzdění naopak nepodřazuje, takže tenhle režim není vhodný do zatáček; na čtvrtmílové dráze se brzdí až za cílem.

Ford Mustang GT - pádlo řazení

Pádla k manuálnímu řazení v Mustangu běžně nevyužijete. Převodovka funguje lépe, když necháte řazení na ní.

FOTO: Marek Bednář, Novinky

Ve výsledku tedy vůbec není nutné sahat na pádla pod volantem. Ta tak zůstávají na momenty, kdy z nějakého důvodu chcete držet určitou rychlost, např. kdybyste pomalu jeli do prudkého kopce.

A je to dobře. Ne proto, že bych byl líný řadit, ale proto, že když jsem pádla zkusil používat, reakce řídícího softwaru na mé povely byly přinejlepším vlažné, s velkou prodlevou a nepohodlné. Podobně nevalný je projev převodovky těsně po startu, dokud je studený olej.

Naopak nejpříjemnější je svižná jízda v režimech Normal či Sport, kdy šlapete na plyn tak do poloviny jeho dráhy. To převodovka dokáže řadit naprosto hladce; mezera v dodávce výkonu neexistuje.