Filtr pevných částic DPF (z anglického Diesel Particulate Filter) je důležitou součástí, která dovede zachycovat pevné částice - prach. Jde o velice malé částečky, legislativně stanovené minimum činí 23 nanometrů, některé firmy nabízejí ještě větší filtrační účinnost.

Jednou za čas dochází k samočinné regeneraci filtru, kdy při jízdě vyšší rychlostí dojde k vypálení sazí na popel. Popel ve filtru zůstává a postupně naplňuje jeho kapacitu.

Dnešní částicové filtry „vydrží” 100 - 150 tisíc kilometrů. Pokud ale jezdíte s dieselovým autem jenom po městě, jeho životnost to razantně zkracuje. Continental nyní zkouší novou technologii, která by filtr regenerovala výpary z nádrže.

Čerpadlo výpary čistí aktivním uhlím

Zní to bláznivě, ale pravděpodobně to bude fungovat. Přirozeně pouze u benzínových motorů. Součástí systému je čerpadlo, které výpary z nádrže (schované v rezervoáru) průběžně čistí pomocí filtru s aktivním uhlím. Proti klasické regeneraci DPF by se snížilo množství paliva; jaké by bylo porovnání z hlediska zůstatkového popelu a celkové efektivity, to Continental neuvádí.

„Použitím tohoto čerpadla lze snížit množství vstřikovaného paliva při zachování správného směšovacího poměru lambda, tedy podílu spalovaných pohonných hmot a vzduchu,“ uvedl Gerd Rösel, vedoucí vývoje v Oddělení motorových systémů Continentalu.

Účinnost protiemisních opatření, tedy složení výfukových plynů, je ovlivněna řadou vnějších faktorů - teplotou vzduchu, profilem trati, složením a kvalitou paliva nebo také způsobem, jakým řidič akceleruje.

Názor experta - Libor Fleischhans
Všechny tyto systémy zvyšování účinnosti filtrace a jejich regenerační způsoby (elektrické vyhřívání filtrů a katalyzátorů, či přistřikování těkavých HC kapalin) jsou již známé z těžkých stavebních a speciálních strojů, kde se dnes využívají sériově. Výpary z paliva lze pro regenerace využívat jen u benzínových motorů, kterým povinnost výbavy filtru částic nastane teprve od 22. týdne tohoto roku (od 28. května 2018 – pozn. red.).
Regenerace filtrů částic u zážehových motorů pracuje za jiných okolností a jinak, než je tomu u dieselu, kde existuje značný přebytek kyslíku ve výfukových plynech. Zpráva Continental při komentování účinnosti filtrů a katalyzátorů hýří optimismem, počkejme si na pár let v provozu u "zákazníka", který dovede navodit situace, které žádný vývojář ani nenasimuluje, protože je vůbec nepředpokládá.