Hlavní obsah

Porsche slaví 70 let. V Berlíně vystavuje vzácný prototyp první 356

Porsche svět zná kvůli 911, sporťáku s motorem za zadní nápravou. Prototyp modelu 356, jejího předchůdce, však měl motor uprostřed. Letos uplyne 70 let od jeho vzniku a Porsche ho při té příležitosti vystavuje v Berlíně, spolu s mnoha dalšími vozy.

Foto: Porsche

Výstava k 70. výročí Porsche v Berlíně ukáže řadu zajímavých vozů z historie automobilky, včetně toho úplně prvního.

Článek

Značka Porsche je s jednou věcí spojena víc než s čímkoliv jiným - s plochým motorem, umístěným za zadní nápravou vozu. Auta této značky nejsou jedinými auty s takovouto koncepcí, motor za zadní nápravou měl kromě věhlasného „Brouka”, Volkswagenu Typ 1, např. i Chevrolet Corvair, DeLorean DMC12 nebo řada socialistických vozů značky Škoda.

Prvním vozem značky Porsche byl prototyp s číslem šasi 356-001 a povolení k provozu dostal 8. června 1948. Tento prototyp je také nazýván 356/1 nebo „No. 1” - a motor má uložený uprostřed. Byl vyroben v jednom jediném kuse a standardně je vystaven v muzeu Porsche v německém Stuttgartu.

Automobilka však ke svému výročí otevírá speciální výstavu v Berlíně, konkrétně v Drive Volkswagen Group Fóru v ulici Unter den Linden. Až do 31. května tam návštěvníci spatří mnohem více než jen prototyp 356 „No.1”.

Foto: Porsche

Výstava k 70. výročí Porsche v Berlíně

Výstava je rozdělená do několika sekcí. Linie modelů 356 a 911, tedy s motory za zadní nápravou, je samozřejmá, ale jedna z částí je věnovaná i sporťákům s motorem uprostřed, kterými dnes rozumíme Boxster a Cayman.

Také jsou součástí výstavy závodní auta, včetně ikonické 917/20. A v sekci „Sportovní auta dneška” je vystavena současná Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo jako vlajková loď nabídky automobilky a zároveň ukázka, kterým směrem se může ubírat elektrifikace.

Foto: Porsche

Porsche 356-001 před Brandenburskou bránou v Berlíně

Zmíněný prototyp 356-001 vznikl v roce 1948 s použitím dílů z Volkswagenu Typ 1, tedy legendárního Brouka. Vývojáři Porsche vytvořili nové šasi v podobě prostorového rámu, do kterého byl vsazen motor i se zadní nápravou z Brouka, avšak otočený proti směru jízdy; tak se motor dostal mezi řidiče a zadní nápravu.

Řízení, brzdy, odpružení, převodovka, spojka i přední světlomety pocházely z Brouka v podstatě beze změn. Motor - plochý čtyřválec - dostal větší ventily, větší kompresní poměr a zvětšením vrtání se zvětšil jeho objem na 1,1 litru. Jeho výkon se tedy z 25 koní v Brouku zvýšil na 35-40 koní v Porsche.

Údajně kvůli snaze o snížení výrobních nákladů a potřebě vytvořit čtyřmístné auto se motor pro sériovou výrobu modelu 356 stěhoval zpátky za zadní nápravu. A od té doby tam zůstal až do dnešních dní, i přes snahy nahradit 911 modelem 928 na přelomu 70. a 80. let minulého století.

Foto: Porsche

Výstava k 70. výročí Porsche v Berlíně

Reklama

Výběr článků

Načítám