Hlavní obsah

Spalovací motory mají budoucnost, ukazuje průzkum Mazdy

Mazda v dohledné době uvede na trh vznětový motor spalující benzín pod označením SkyActiv-X. Podle výzkumu, který si nechala zpracovat a nyní zveřejnila, je většina evropských řidičů přesvědčena, že spalovací motory ještě mají budoucnost.

Foto: Mazda

Prototyp Mazdy 3 s motorem SkyActiv-X

Článek

Osmapadesát procent lidí si myslí, že na poli vývoje konvenčních benzínových a dieselových motorů je ještě spousta prostoru ke zlepšení a inovacím. Uvedla to automobilka Mazda na základě výzkumu mezi 11 tisíci řidiči v jedenácti evropských zemích včetně Německa nebo Polska, který si nechala zpracovat společností Ipsos Mori.

Jeden ze závěrů zní, že „spotřebitelé nemusí nutně sdílet náhled některých organizací, že spalovací motor nemá v budoucnosti automobilu místo”. Ovšem, výzkum ukázal, že pouze v Itálii by si 54 % lidí vybralo diesel nebo benzín, kdyby náklady spojené s používáním auta byly stejné. Celoevropské číslo je v tomto případě 33 procent.

Jednou z otázek také bylo, jestli si řidiči myslí, že diesel v osobních autech má ještě budoucnost. Souhlasně odpovědělo 31 % dotazovaných, což Mazda vidí jako pozitivum. Nejsme si jisti, jestli tento náhled sdílet, když naftové motory před emisní aférou Dieselgate tvořily nadpoloviční většinu prodejů osobních aut v Evropě.

Na čem se většina dotazovaných řidičů shoduje, je nedůvěra k autonomním vozidlům. Jen 33 % dotazovaných řeklo, že by přivítali auta, která se sama řídí. V této otázce nejsou údajně vidět ani rozdíly podle věku - ani mladí lidé většinou autopilotům nevěří.

Foto: Mazda

Řez motorem Mazda SkyActiv-X, vznětovým motorem, spalujícím benzín

Co nám tenhle výzkum říká? Dost možná tím Mazda jen chce říci, že obrovské investice do údajně přelomového benzínového motoru SkyActiv-X nepřijdou vniveč. A možná odvrátit pozornost od faktu, že nemá v nabídce žádný hybrid nebo elektrický vůz.

Samozřejmě, tím nechceme říci, že by SkyActiv-X byl zanedbatelnou inovací. Je to světově první vznětový benzínový motor, byť zapalovací svíčku pro určité řízení spalování má. Proto je označen SPCCI, Spark Controlled Compression Ignition, česky „svíčkou řízené kompresní zapalování”.

Podle zatím dostupných informací má samé výhody. Oproti stávajícím motorům má mít vyšší výkon a točivý moment, ale zároveň nižší spotřebu paliva a emise. To vše poměrně výrazně. [celá zpráva]

Reklama

Výběr článků

Načítám