Nula hvězd v nárazovém testu organizace Euro NCAP je noční můrou každého PR a marketingového oddělení. Ony i tři hvězdy jsou málo. Ani jedna hvězda z celkem udělovaných pěti vypadá vskutku hrůzostrašně. Na celou událost je ale potřeba se podívat do hloubky.

Euro NCAP otestovalo punto s benzínovou dvanáctistovkou, vyrobené v letošním roce. Měřeno na váze mělo před nárazy 1 030 kilogramů. Punto samozřejmě nedostalo 0procentní hodnocení ve všechny čtyřech kategoriích, pokud ale zkoumaný automobil v některém ohledu získá oněch nula procent, nemůže od Euro NCAP v celkovém hodnocení získat ani jednu hvězdu. Taková jsou pravidla této evropské organizace.

Za přední náraz tak punto dostalo 51 procent. Euro NCAP ocenilo stabilní prostor pro cestující při nárazu, problém dělala přístrojová deska, její části představovaly pro cestující zvýšené riziko. Špatná byla dle hodnot naměřených z komprese figurín ochrana hrudníku a krku, zejména vzadu.

Bez asistenčních systémů

Ochrana řidiče byla dle oficiálního protokolu (odkaz zde) „dobrá nebo adekvátní pro všechny kritické oblasti těla”. Za ochranu dětí dostalo punto 43 procent, ochranu sražených chodců kvůli tvrdým nebo nevhodně navrženým částem kapoty ohodnotilo konsorcium 52 procenty.

Punto bylo bito na tom, že nenabízí ani základní asistenční a bezpečnostní systémy. Třeba něco tak všedního, jako je akustické připomenutí nezapnutého bezpečnostního pásu u spolujezdce (u řidiče jej punto má), dále chybělo udržování v jízdním pruhu, brzdový systém AEB a celkem nesmyslný omezovač nejvyšší rychlosti. Za asistenční systémy tak punto získalo nula procent.

Fiat Punto se vyrábí dlouho, od roku 2005. Nulové hodnocení tak zcela neodpovídá realitě; bez započtení asistentů by punto získalo za ochranu dospělých dvě hvězdy, v případě ochrany dětí pak tři. Z hlediska bezpečnosti posádky to není žádný zázrak, na druhou stranu ani takový propadák, jak říká aktuální hodnocení.