Hlavní obsah

AMG kdysi postavilo dieselovou dodávku a svět se nezbořil

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

MB 100 D dnes člověk vidí jako starou dodávku, kterou díky archaickému dieselu slyší přijíždět asi tak pět minut předtím, než se na obzoru objeví. AMG jí ale před 28 lety vdechlo trochu víc života. A neměla ani loga Mercedesu.

Foto: Mercedes-AMG

AMG MB 100 D - první a zatím poslední dieselová dodávka, upravená u AMG

Článek

Člověk uslyší nářky nad tím, že BMW mělo špičkové motory a dnes je už jen průměrné, že AMG mělo 6,2 V8 a dnes všechno honí foukaným čtyřlitrem a podobně. Do jisté míry jsou ospravedlnitelné, v řadě ohledů se skutečně automobilový průmysl ubírá směrem, který není po chuti nejen nadšencům.

Jenže spousta podivných věcí se na tomhle poli děla i v minulosti. Všichni fanoušci AMG asi ví, že existoval Mercedes C 30 CDI AMG - bylo to tzv. Sportcoupé z roku 2003, které mělo pod kapotou dieselový pětiválec o objemu tří litrů. V té době nebyly jeho výkony úplně pro smích - 231 koní a 540 Nm stačilo ke stovce za 6,8 vteřiny a maximálce 250 km/h.

První dieselová dodávka od AMG

Nebyl to ale první diesel, který AMG postavilo. Tím byla dodávka MB 100 D. Není apríla a ani jsme se nezbláznili, je tomu skutečně tak, píše to Mercedes-AMG na své oficiální facebookové stránce. Stalo se tak v roce 1989, kdy ještě AMG bylo jen tuner, nikoliv součást automobilky.

Změn tehdy nebylo mnoho, ty nejviditelnější jsou litá kola a stříbrná spodní část karoserie s nástavci blatníků, prahů a nárazníků. Víme také o čalounění sedaček s logy AMG a kůží obšitém volantu také s logem AMG - ovšem, což je zajímavé, bez loga Mercedes-Benz. To na voze nenajdete nikde.

AMG tehdy pracovalo i pod kapotou. Sériový 2,4litrový dieselový čtyřválec dával 75 koní; po kúře AMG to bylo závratných 95 koní ve 4 400 otáčkách. Co přesně s motorem v Affalterbachu provedli, není známo, stejně jako neznáme dynamické parametry. Že zvládal stovku pod 20 vteřin, bychom se ale nevsázeli.

Také nevíme, jestli se tohle auto někdy prodávalo, nebo jestli to byl jen prototyp, který dnes ani nestojí vystaven v muzeu Mercedesu. Svět na něj zapomněl; možná proto, že asi nebylo co si pamatovat.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám