Elektromobily budou stále rozšířenější. Musíme se na to připravit my, ale i města a dopravní firmy. K elektromobilům brzo přibudou i elektrické nákladní vozy a dnes již provozované elektrobusy se rozšíří z měst i na dálkovou dopravu. Jenže zatím největším problémem je dojezd na jedno nabití.

Proterra Catalyst E2

Proterra Catalyst E2

FOTO: Proterra

Americká firma Proterra ale postavila dálkový dvanáctimetrový autobus Catalyst E2, který je vybavený monstrózním souborem akumulátorů. Ty mají neskutečnou kapacitu 660 kWh. Na nich firma spolupracovala s koncernem nejzkušenějším – LG Chem, tedy jedním z trojice největších výrobců akumulátorů na světě. Společně se jim podařilo vytvořit akumulátorový set o vynikajícím poměru 160 W/kg, což je hodnota, která je špičkou na dosavadním trhu.

Jistě, celý rekord byl bez cestujících a v ideálních podmínkách (jel se na testovacím okruhu firmy Navistar v New Carlisle ve státě Indiana), ale i kdyby byl dojezd s cestujícími a v reálném provozu poloviční, jde o velký úspěch. Vždyť i dobíjení pomocí speciální rychlonabíječky by nemělo překročit pět hodin.

Proterra Catalyst E2

Proterra Catalyst E2

FOTO: Proterra

Proterra vypočítala, že za dobu životnosti autobusu tenhle model dokáže ušetřit dopravní firmě až 237 000 dolarů (asi 5,2 miliónu korun) proti autobusu s klasickým spalovacím motorem.

Tohle ale není jediný rekord značky. Proterra je firma, která se zabývá přímo výrobou elektrických autobusů, s nimiž vcelku pravidelně sbírá rekordní tratě. V roce 2015 to bylo 415 kilometrů, minulý rok už 970 kilometrů a letos poprvé pokořili hranici tisíce mil na jedno dobití (nejprve to bylo 1630 km, nyní 1772 km).