Sto kilometrů od Tallinnu už jsou jenom kilometry lesů, sem tam několik stavení. Kdo chce najít ticho a vnitřní klid, měl by jet právě sem. Opuštěné silnice a prázdné lesní cesty jsou také ideálním místem pro vyzkoušení nového kompaktního SUV, notabene když prší a chvílemi padá i sníh. Během sedmdesáti kilometrů, kdy máme možnost nástupce Yetiho vyzkoušet, potkáme v protisměru jediné auto.

KOMENTÁŘ DNE:
Dá se vládnout s Babišem? - Možnosti povolební spolupráce politických stran s hnutím ANO rozebírá Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Čtyři prototypy, kterými v koloně křižujeme estonské pustiny, ještě nejsou finálně hotové. Řekněme na 95 procent. Je to vidět zejména na plastových výplních a některých detailech uvnitř vozu (fotografování interiéru jsme měli zakázané). Jízdně je tento model de facto hotový a musíme uznat, že se řídí velmi příjemně. Ostatně jako většina škodovek. Tlumiče nejsou tak tuhé jako v Seatu Ateca, tedy v modelu postaveném na stejném základu a údajně vyvinutém v Česaně (nikdo z přítomných techniků nám to nepotvrdil ani „mimo záznam”).

Seat Ateca

Seat Ateca

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Seat Ateca

Seat Ateca

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Karoq je velmi dobře odhlučněn, jakkoliv zejména vytočený motor 1.5 TSI hučel až protivně. Karoq hezky zatáčí (elektronický systém XDS+, který mu s tím pomáhá, je součástí standardní výbavy), řízení je příjemně „naposilované”, bez necitlivých momentů kolem středové polohy.

Škoda Karoq - první novinářské testy

Škoda Karoq - první novinářské testy

FOTO: Martin Žemlička , Novinky

Ovládání gesty a digitální přístrojovka

Při jízdě ale vadí širší středový tunel, tlačí do řidičova pravého stehna. Ten je mimochodem „jedna k jedné” převzat z většího modelu Kodiaq, samotné výdechy klimatizace jsou pak o něco menší. Na rozdíl od Atecy nemají trojúhelníkový tvar a subjektivně jsou hezčí.

Celkově je kabina útulnější než v Atece, škodovácký bratr navíc dostal krásný skleněný 9,2 palce velký dotykový barevný displej multimediálního systému s rozlišením 1280x640 pixelů. Ten má nově ovládání gesty, ale bez kamery umístěné ve zpětném zrcátku jako v BMW. Škoda použila levnější řešení, které rozeznává v podstatě jeden pohyb ruky pro listování v menu. Děje se tak díky novým senzorům, které v ostatních modelech zobrazí nabídku při přiblížení ruky.

Nový karoq novinářům (na snímku s redaktorem Novinek) představil mj. šéf vývoje Škoda Auto Christian Strube.

Nový Karoq novinářům (na snímku s redaktorem Novinek) představil mj. šéf vývoje Škoda Auto Christian Strube.

FOTO: pro Novinky.cz Markus Heimbach

Škoda Karoq - první novinářské testy

Škoda Karoq – první novinářské testy

FOTO: Martin Žemlička , Novinky

Nový je rovněž digitální přístrojový štít, který bude za příplatek a zatím jej nemá ani Superb. Namísto otáčkoměru či rychloměru si můžete promítat třeba údaje z navigace. Toto řešení, ačkoliv ho používá čím dál více automobilek, je ale spíše jen na efekt, pro přečtení informace musíte stejně očima klesnout níže. Konzervativnější řidiči dají přednost klasickým „budíkům”. Ale budete mít na výběr, takže je to vlastně v pořádku.

Škoda Karoq nahrazuje model Yeti, první SUV od Škody, které na trh přišlo v roce 2009. Proti němu je nový model o dost větší. Na délku je to o celých 160 mm, na šířku o rovněž nikoliv nepodstatných 35 mm a logicky je větší i rozvor náprav o 60 mm. Znamená to délku 4382 mm, šířku 1841 mm a rozvor náprav 2630 mm. Jediným parametrem, kde došlo ke snížení, je výška. Ta již není 1645, ale je o rovných 40 milimetrů nižší.

Škoda Karoq - první novinářské testy

Škoda Karoq - první novinářské testy

FOTO: Martin Žemlička , Novinky

O 31 cm kratší než Kodiaq

Proti Kodiaqu je Karoq o podstatných 315 mm kratší. Nabízí se výhradně v pětimístném provedení, zadní sedačky ale mohou být za příplatek posuvné o 50 milimetrů. Zadní sedačky, na přání třístupňově vyhřívané, je možné sklopit do roviny či vyjmout.

Zavazadelník nabídne v základním uspořádání 521 litrů. Nechybí ani šikovná věc, pokud jezdíte s přívěsem: zadní tažné zařízení lze vyklopit stisknutím tlačítka. Kolik Karoq uveze „na kouli”, nám ale zástupci Škody nechtěli sdělit.

Škoda Kodiaq

Škoda Kodiaq

FOTO: Jan Handrejch, Právo

Škoda Kodiaq

Škoda Kodiaq

FOTO: Jan Handrejch, Právo

Porovnání Škoda Karoq a Seat Ateca
ModelKaroqAteca
Délka4382 mm4363 mm
Šířka1841 mm1841 mm
Výška1605 mm1615 mm
Rozvor2630 mm2638 mm
Zavazadelník521 l510 l

Sedáme si na zadní sedačky, kde je místa dostatek. Verze bez posunu má sedačky o něco lépe dimenzované, a tudíž o něco pohodlnější. Přijdete ale o praktičnost při vyjímání nebo posunu sedaček. Pokud si objednáte verzi s obřím střešním oknem, přijdete naopak o cenné centimetry nad hlavou - místa je pak podstatně méně.

Škoda Karoq - zadní svítilny ve skutečnosti vypadají jinak, toto je pouze samolepka á la kodiaq

Škoda Karoq – zadní svítilny ve skutečnosti vypadají jinak, toto je pouze samolepka à la Kodiaq

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Pět motorizací: Tři diesely, žádný hybrid

Nabídka motorizací zahrnuje dva benzínové a tři dieselové agregáty. Hybridní provedení v nabídce prozatím nebude. Základem je litrové TSI o výkonu 85 kW. To lze koupit výhradně s pohonem přední nápravy, a to jak se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou, tak sedmistupňovým automatem DSG. Benzínovou patnáctistovku TSI (110 kW) pořídíte i ve verzi 4x4, ale pouze se samočinnou převodovkou.

Naftové motory zastupuje 1.6 TDI (85 kW), dodávané výhradně s pohonem předních kol (a s manuální i automatickou převodovkou). Dále následuje dvoulitrové TDI (110 kW), což je jediná motorizace, kterou dostanete v kombinaci manuální převodovka a pohon všech čtyř kol. Vrcholem je pak 2.0 TDI o výkonu 140 kW, dodávané výhradně s pohonem všech čtyř kol, jenž je realizován mezinápravovou spojkou Haldex V. generace. Mrzí nás, že benzínová patnáctistovka není k dostání s přímo řazenou převodovkou a pohonem všech čtyř kol.

Škoda Karoq (maskovaný prototyp)

Škoda Karoq (maskovaný prototyp)

FOTO: Škoda Auto

Základem jsou halogenové světlomety (žárovky typu H7), za příplatek bude k dispozici Full LED jako má Kodiaq. Vzadu jsou pak diody vždy (kromě parkovacího světla a ukazatelů směru), onen krystalický design vypadá naživo opravdu dobře. Měli jsme možnost si prohlédnout sériovou verzi Karoqu bez maskování.

Škoda Karoq - motorizace
motorpohonpřevodovkavýkonspotřeba
1.0 TSI4x26 MAN
85 kW5,3 l
1.0 TSI
4x2
7 DSG
85 kW
5,2 l 
1.5 TSI
4x2
6 MAN
110 kW 5,1 l 
1.5 TSI4x2
7 DSG
110 kW5,2 l 
1.5 TSI4x4
 7 DSG110 kW5,7 l 
1.6 TDI
4x2
 6 MAN / 7 DSG
85 kW
4,5 l 
2.0 TDI
4x2
6 MAN
110 kW
4,4 l 
2.0 TDI
4x4
6 MAN
110 kW
5,0 l 
2.0 TDI
4x4
7 DSG
110 kW
5,1 l 
2.0 TDI
4x4
7 DSG
140 kW
5,3 l 
Zdroj: Škoda Auto; TSI = benzínová motorizace, TDI = dieselová

Popravdě: Atecu v sobě nezapře, i když design je vcelku svébytný a určitě se liší výrazně více než třeba VW Up a Citigo. Zepředu si Karoq s Kodiaqem patrně spletete. Zezadu ale díky rovné lince světel si budou jen lidé, co nemají rádi auta, myslet, že vidí Kodiaq. Kdo se alespoň trochu zajímá, rozezná oba modely na první pohled.

Škoda Karoq (maskovaný prototyp)

Škoda Karoq (maskovaný prototyp)

FOTO: Škoda Auto

Škoda Karoq (maskovaný prototyp)

Škoda Karoq (maskovaný prototyp)

FOTO: Škoda Auto

Světová premiéra v půlce května ve Stockholmu

Prodejní cenu zatím Škoda neoznámila. Seat Ateca, model postavený na stejných základech a vyráběný rovněž v Kvasinách, ale přijde v Česku na 468 900 korun. Příští rok mladoboleslavská automobilka ukáže deriváty Karoq Scout, Sportline a nejluxusnější provedení Laurin & Klement. Sportovní provedení RS se neplánuje, v případě většího Kodiaqu ho ovšem na trh automobilka uvede.

Výroba Karoqu začne v Kvasinách na přelomu června a července, jako první se dočkají zákazníci z Česka, a to koncem září. Vůbec poprvé se Karoq ukáže 18. května na speciální akci ve Stockholmu, výstavní premiéru pak bude mít v září na frankfurtském autosalonu.

Škoda Karoq (maskovaný prototyp)

Škoda Karoq (maskovaný prototyp)

FOTO: Škoda Auto

BEZ KOMENTÁŘE: Škoda Karoq

Škoda Karoq