Supermarine Spitfire vystoupal na oblohu poprvé 5. března roku 1936. Do výroby vstoupil sice až o dva roky později, ale prostě tenhle rok je to osmdesát let, kdy se spitfire narodil. A speciálka Aston MartinV12 Vantage S Spitfire 80 na vzlet prototypu se sériovým číslem K5054 pěkně vzpomíná.

Základem auta je klasický Aston MartinV12 Vantage S s vidlicovým dvanáctiválcem o objemu šest litrů s výkonem 420 kW (571 k). Jenže upravené verze poznají všichni na první pohled. Především má speciální vojenskou zelenou barvu nazvanou Duxford Green (jméno je odvozeno od letecké základny, odkud letadlo vzlétlo) a se žlutými hranami na bocích. Ta připomíná zase náběžné hrany křídel letadla.

Aston MartinV12 Vantage S Spitfire 80

Aston MartinV12 Vantage S Spitfire 80

FOTO: Aston Martin

Aby toho vzpomínání nebylo málo, na karoserii je i několik zajímavých detailů, které zase odkazují na opravárenskou a renovační společnost Aircraft Restoration Company z Duxfordu. Podívejte se třeba na koncovky výfuku nebo v interiéru luxusní kliky na dveřích.

Když jsme už u toho interiéru, sedadla jsou čalouněná kůží, výplně dveří jsou z uhlíkového kompozitu a strop je obložen alcantarou.

Aston MartinV12 Vantage S Spitfire 80

Aston MartinV12 Vantage S Spitfire 80

FOTO: Aston Martin

Zajímavé na autě je i to, že všech osm kusů není produktem samotné centrály Aston Martinu, ale zastoupení z Cambridge, které si jej nechalo na svoje „triko“ připravit divizí Q by Aston Martin. A cambridžská divize bude auta i předávat každému z majitelů osobně v Imperial War Museum v Duxfordu. Tak se majitel seznámí s letadlem i s jeho piloty.

Ovšem cena není vůbec lidová. Stojí v přepočtu asi 5,9 miliónu korun, což je asi o 1,3 miliónu víc, než je standardní verze. Ale dobrá zpráva je, že velká část této navýšené částky bude mířit do dobročinného fondu RAF.