Když Nissan přišel na trh s modelem Qashqai, mnozí se mu smáli, že s takovým jménem bude tak akorát pro smích. Jenže to zvláštní jméno se rázem stalo nejprodávanějším SUV na světě. Mohla za to kvalita výroby, prostornost, propracovanost a výborné jízdní vlastnosti.

Renault se dlouhá léta snažil v tomto segmentu jít vlastním stylem (Koleos), než zjistil, že mu to nejde. A tak vznikl Kadjar. Na podvozku Nissanu Qashqai. S motory jako u Nissanu Qashqai. A s karoserií velikosti jako Nissan Qashqai. Jen jinak vypadá a má znáček Renault. I při uvedení se představitelé značky netajili tím, že Nissan Qashqai je jejich inspirací a také největším protivníkem.

Oblina sem, oblina tam

Kadjaru nemůžeme upřít zajímavý design. Oblinami se tu nešetřilo, a i když dnešní trend je trochu jiný, tady to vypadá na docela solidní výsledek. Pěkně spolu hrají jednotlivé partie. Občas jsou vidět nějaké drobné dílčí zvláštnosti (trochu nechápeme tak extrémně prohnuté boční dveře, když zadní blatník je tak ohromný), v celkovém pohledu je to velmi pěkné auto.

Lidé se za ním i otáčejí, což u Renaultu není zrovna zvykem. A když se už někdo otočí, uvidí asi to nejpovedenější na autě – velmi elegantně tvarovanou záď, do které jsou zakomponována moc pěkná světla. Záď se nám líbí asi proporčně nejvíc.

Renault Kadjar Intense Energy dCi 130 4x4

Renault Kadjar Intense Energy dCi 130 4x4

FOTO: LL

V interiéru to vypadá na střídmější přístup. Možná až moc. Hlavně u panelu infotainmentu a navigace – po levé straně je tolik volného hladkého plastu, že si sem může majitel v pohodě nalepit fotku své milé, jak to bývá ve filmech se stíhacími piloty.

Přístrojovka je kompletně obyčejná. Vždycky se z nudy snaží vytáhnout nějaký prvek, který však následně působí jak pěst na oko. Třeba jakési madlo(?) napravo od řadicí páky. Bohužel je příliš dole a daleko, aby se ho mohl spolucestující účinně držet. Nebo znak Renaultu na volantu. Stejně jako na kapotě jej ve Francii zvětšili na neuvěřitelné rozměry. Tady navíc ještě přidali černý okraj, aby ho co nejvíc zvýraznili. Logo tak na řidiče „svítí“ v celé své nádheře z půlky volantu.

To už je moc.

To už je moc.

FOTO: LL

Nebo příklad poslední - digitální přístroje. Vypadají celkem dobře a zajímavě. Jenže jen do té doby, než začne řidič přepínat v palubním počítači a maličká písmenka luštit v dolní části otáčkoměru. Nebo přepínání pohonu kol. Maličká ikonka je opět v prostředním poli vpravo nahoře. Proč jsou ale tak ohromné uši teploměru a palivoměru po stranách nevyužité, je nám záhadou.

Velikost interiéru je tak akorát na všechny strany. S postavou 190 cm se člověk posadí pohodlně k volantu i „za sebe“ do druhé řady a nikde nebude mít žádný nedostatek. Na hlavu, lokty, ramena. Zavazadelník má podle papírů 472 litrů, což je nejlepší hodnota ve třídě. Bohužel má dvojité dno, které v meziprostoru pojme tak maximálně mírně nacpanou aktovku. Ale kufr si poradil i s velkým kočárkem podél, a to je co říct. To každé auto nedá.

Nejsilnější motor podmínkou

Pod kapotou vozu je technika, která se hodně odkazuje na Nissan Qashqai. Na první pohled to poznáte na ovladači pohonu kol, kde si můžete volit z dvoukolky, čtyřkolky automaticky řazené nebo z uzamčeného módu 4x4. Příplatek za 4x4 verzi je však 50 000 Kč, což není zrovna málo.

Renault Kadjar Intense Energy dCi 130 4x4

Jako typický ovladač pohonu všech kol u nissanů

FOTO: LL

I některé motory najdete u japonského sourozence. Naše nejvýkonnější šestnáctistovka (u Renaultu to označují jako dCi 130) je ale tradiční výbavou už mnoha modelů. Motor je to povedený. Je tichý a nepřekvapí vás žádnou velkou spotřebou (nám po testu ukázal palubní počítač 6,7 l na 100 km).

Bohužel má do oblasti dvou tisíc otáček averzi ke zrychlování. Samozřejmě, že za to může turbodmychadlo a také normy EU, které omezují akcelerační přípusť paliva, aby náhodou od výfuku nešly větší čmoudíky. Nad touto hranicí se má motor dobře a ani vysoká hmotnost vozu (1611 kg) mu nevadí. Byť je znát, že menší výkon by měl už s tím problémy. Jenže menší a lehčí motory nejsou se čtyřkolkou, čímž auto uspoří nemálo kilogramů. Takže pohon 4x4 s pouze nejsilnějším motorem má smysl.

Podvozek auta je vyloženě plavný. I když Nissan Qashqai takový není, Renault naladil jeho techniku trochu jinak. Vzadu pětiprvkový závěs se snaží, seč může, aby zachoval všechny znaky jisté jízdy Nissanu. Takže podvozkově je na tom velký kadjar dobře – je to takový kompromis mezi houpavou jízdou a vynikající stopou. Občasné uskočení kol na příčných nerovnostech přisuzujeme jen ohromným devatenáctipalcovým kolům, která jsou sice pěkná, ale menší by měla majiteli stačit.

Renault Kadjar Intense Energy dCi 130 4x4

Renault Kadjar Intense Energy dCi 130 4x4

FOTO: LL

Bohužel se nám nelíbilo až příliš laxní řízení, které je neochotné a nemá prostě tu správnou přímost.

Závěr

Vypadá to, jako bychom si ten test s Renaultem Kadjar neužili. Ale není to tak. Auto je to velmi dobré, přesně pro tu cílovou skupinu, kterou má oslovit. My jen hledali ty chyby, které by mohly někoho překvapit. Závěr ale u tohoto vozu nakonec vyznívá příznivě. Má své chyby, ale které auto je nemá. Že si nepřehrajete v audiu už CD? No jo. Ale auto má hned dva USB sloty, takže v jednom můžete nabíjet mobil a druhý bude okupovat flash disk s hudbou.

Že auto netáhne mezi 1500-2000 ot./min? To i spousta jiných a dá se s tím žít. Naopak na dálnici točí motor ideálních 2500 ot./min a má spotřebu jen 6,5 l na 100 km.

Takže závěr je stále ten samý. Renault Kadjar je auto přesně zacílené na skupinu, kterou má oslovit. A ji osloví. Škoda jen, že ta cílová skupina zrovna sedí i v Nissanu Qashqai.

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE  
Motor:1598 ccm, čtyřválec, vznětový
Max. výkon:96 kW (130 k)
Max. točivý moment:320 Nm
0–100 km/h:10,5 s 
Nejvyšší rychlost:190 km/h
Průměrná spotřeba:4,9 l/100 km
Pohotovostní hmotnost (EU):1 611 kg
Poháněná náprava:pohon všech čtyř kol
Cena základní verze:464 900 Kč
Cena s testovanou motorizací: 699 900 Kč