Jia Yueting je čínským miliardářem, který své jmění nabral na internetu. Je vlastníkem Leshi Internet Information & Technology Corp, ve zkratce známější jako LeTV. Jde o čínskou verzi Netflixu.

Miliardář se ale rozhodl, že postaví vlastní elektromobil. Ale žádnou hroznou vykopávku okopírovanou ze zahraničních aut. Pěkně skutečný vlastní superauťák. Ze své společnosti si tak vybral 1,2 miliardy dolarů (téměř 29 miliard korun) a najal 600 inženýrů, techniků, konstruktérů… Většina z nich má zkušenosti z jiných automobilek. Například bývalý zaměstnanec Lotusu Tony Nie si nedávno pustil pusu na špacír a prozradil médiím, že jeho zaměstnavatel připravuje auto, které bude kompletně vlastní – vlastní technika, akumulátory i design. Jmenovat se bude Le Car nebo Le Supercar („Le“ znamená v mandarínštině „šťastný“).

Le Supercar

Le Supercar

FOTO: Le Supercar

Premiéra vozu by měla být příští rok v dubnu na pekingském autosalonu a do prodeje půjde v roce 2017. Tedy pokud půjde všechno dobře.

Proč samé elektromobily?

V Číně se nyní rozjel velký byznys s elektromobily. Tamní vláda totiž hodlá zakročit proti stále rostoucí exhalační explozi, která dusí stále více čínských měst. Také stále větší rozmach automobilů zaskočil úřady a ani nejnovější superdálnice nedokážou odvést dopravu z měst. Naopak.

Proto třeba město Peking vydalo hned několik nařízení, která silně omezují dopravu a koupi nových vozů. V některých dnech v týdnu, kdy je nejhorší smogová situace, například do města smí pouze auta s lichou/sudou číslicí na značce. Nově se každý měsíc dává jen 12 000 registračních značek do oběhu, a ty šťastné určuje los. Výjimku mají ti, kteří mají ekologické vozy, jako jsou právě elektromobily. Navíc vláda majitelům takových aut nehází klacky pod nohy a i na koleni postavené elektromobily z balzy lze na silnicích potkat s registrační značkou. A samozřejmě je to pak daň ze silničního vozidla – za elektromobily se neplatí.