Hlavní obsah

Pick-up amarok versus zasněžená cesta na horskou boudu 1140 m n. m.

Novinky, maž

Mohl by Volkswagen Amarok, auto představené už v roce 2011 zásobovat horskou chatu i v zimě? To jsme vyzkoušeli při výjezdu z Rokytnice nad Jizerou na čtyři kilometry vzdálenou horskou boudu Dvoračky. Zvládnul náročný úkol?

Volkswagen Amarok - výjezd na horskou bouduVideo: Novinky

 
Článek

Na Dvoračky, horskou boudu založenou počátkem sedmnáctého století, se přes zimu vozí náklad i ubytovaní hosté ve sněžné rolbě, letošní sezónu začala pásová vozidla (na parkovišti před horskou chatou stojí hned čtyři) jezdit v prosinci a pendlovat budou až do Velikonoc. Není divu, chata stojí v nadmořské výšce 1140 metrů.

Amarok je poctivě udělaný pick-up, s obyčejným SUV bychom se patrně nahoru nedostali. Při menší sněhové nadílce jezdí majitel chaty z úzké cesty vytahovat zapadlá auta, jejichž sebevědomí majitelé přecenili schopnosti svých sportovně-užitkových vozidel.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Na jízdu po zasněžené asfaltce (60 cm sněhu) jsme měli povolení od KRNAPu.

„Dnes je pěkně umrzlo, takže pořádnou čtyřkolkou se dá vyjet,” uvedla Petra Pouchová, spolumajitelka horské boudy Dvoračky a přilehlého hotelu Štumpovka. Kdyby byl měkký sníh nejspíš bychom se prý v něm bořili a nahoru dost možná nevyjeli.

Paradoxně bylo náročnější jet úsek v nižších polohách, kdy ve vyjetých kolejích na mokrém sněhu auto nedrželo směr, zhruba od poloviny kopce na umrzlém sněhu se oranžový pick-up s nepřehlédnutelnou světelnou rampou (čtyři světla nahrazují dálková světla a v noci svítí opravdu brutálně) choval předvídatelněji.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Světelná rampa je efektní, ale výrazně zvyšuje výšku, leckterá podzemní garáž tak je zapovězeným místem.

Stálý pohon 4x4, redukce chybí

Testovaný amarok má stálý pohon všech kol 4Motion s diferenciálem Torsen, tedy nikoliv mezinápravovou spojku Haldex, kterou mají třeba golfy nebo octavie. Osmistupňová automatická převodovka je vzhledem k použitému pohonu i uložení motoru s klasickým hydrodynamickým měničem stejná jako v touaregu, Porsche Cayennu či Audi A8 - nejde tedy o dvouspojkové ústrojí, ale o klasický automat od německé firmy ZF.

U amaroku je první stupeň zpřevodovaný „do pomala” a nahrazuje redukční převodovku, při jízdě do čtyřkilometrového stoupání jsme jeli na první až druhý stupeň. Při běžné jízdě jsme se 180koňovým BiTDI jezdili za deset litrů, výjezd k horské v boudě znamenal odběr 46 litrů nafty na sto ujetých kilometrů.

Výbornou pomůckou byl asistent pro sjíždění svahů, který aniž byste museli šlapat na brzdový pedál, udržuje stálou rychlost cca 5 km/h. Když jsme jej vypnuli, auto se hrnulo dolů a brždění s prokluzujícími koly nebylo tak komfortní - asistent spolupracuje s ABS.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen Amarok v lifestylovém provedení Canyon.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám