Filtry pevných částic mají odstraňovat saze ve výfukových plynech dieselových motorů. Po čase se ale zanáší a je nutné je vyčistit nebo vyměnit, výměna ale vyjde na desítky tisíc korun. Proto si šetřiví motoristé nechávají filtry odstranit specializovanými firmami, které své služby nabízí na internetu.

„Podle našeho odhadu jezdí dnes po českých silnicích více než 75 000 vozů Ford původně vybavených filtrem pevných částic. Bez DPF filtru je v praxi nemožné vyhovět přísným emisním limitům, a to již podle normy Euro 4, platné od roku 2006, o aktuálním Euru 5 ani nemluvě," uvedl servisní ředitel českého Fordu Martin Sládek.

Vyndání filtru má výrazné ekologické dopady

Po odstranění filtru a přeprogramování továrního nastavení řídicí jednotky auto nesplňuje podmínky nutné pro homologaci a bez toho nesmí být provozováno na veřejných komunikacích.

Tuzemské odpovědné orgány jsou podle zástupců Fordu při kontrole dodržování ekologických předpisů a homologačních požadavků prakticky nečinné. „Neodborné vymontovávání DPF filtrů je velmi vážným problémem s negativními ekologickými dopady. Český Ford se ve spolupráci s ostatními importéry bude v rámci Svazu dovozců automobilů snažit intenzivně působit na orgány státní správy, abychom toto změnili," uvedl generální ředitel Fordu v ČR Jan Laube.

Značnému riziku se provozovatel vozidla s odstraněným filtrem vystavuje například v Německu či Rakousku. Tam policie přítomnost filtrů DPF ve voze pravidelně kontroluje a hříšníka v případě jejich absence čeká trest ve formě pokuty 1000 eur, spojený se zákazem další jízdy.