Je tma, mrzne a za oknem rozhání silný vítr padající vločky. V půlce prosince je ve finském Levi, necelých 200 kilometrů za polárním kruhem, spousta sněhu. Teploty padají jen pár stupňů pod bod mrazu, ale ještě před 14 dny tady řádil holomráz s teplotami minus 20 stupňů. Ideální místo pro testování automobilů nebo pneumatik.

Navrhnout univerzální obutí, které bude tiché, s nízkým valivým odporem, bude mít výborný záběr na sněhu a ledu, skvělou ovladatelnost na suchu, ledu i sněhu a ještě bude mít nejkratší brzdnou dráhu, jednoduše nejde.

Po celý den až na cca jednu hodinu byla tma. Jezdilo se hlavně s vozy od BMW a Audi

Po celý den byla až na přibližně jednu hodinu tma. Jezdilo se hlavně s vozy od BMW a Audi.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Vždy záleží na tom, kde se dané auto bude pohybovat nejčastěji – zda na víceméně suchých dálnicích, nebo jako přepravník mezi dvěma horskými chatami. Je to alchymie podobná tomu, jako když se vaří pivo – hodně výrobců, ale chuťově není žádné stejné. Navrhnout stoprocentně ideální pneumatiku nelze, protože výsledek je vždy o kompromisu. Ostatně pneumatiky se liší i podle země, pro kterou jsou vyrobeny – když si koupíte zimní „obutí” ve Finsku, má odlišné vlastnosti od stejné pneumatiky určené pro český trh.

Měření odhalilo předpokladatelné

Na akci Conti Technik Forum, kam z Česka dorazili pouze dva novináři, jsme měli kromě zkoušení nových pneumatik IceContact 2 s hroty (v ČR se prodávat nebudou) možnost na zasněženém uzavřeném okruhu zkusit, jak se bude chovat pneumatika o stejném rozměru a na totožném vozidle se zimním vzorkem, ale letní, tj. tvrdou směsí. Nebo naopak – měkká směs a letní vzorek. Coby referenční pneumatiku pro měřicí přístroje (osvědčený RaceLogic) jsme pak použili zimní pneumatiku ContiWinterContact TS 850.

Níže uvedená měření jsou vždy průměrem 10 jízdních zkoušek (vždy s vozy BMW řady 1 s pohonem zadních kol), při kterých jsme brzdili z rychlosti 35 km/h do nuly, při zkoušce ovladatelnosti (handlingu) se zase během slalomu v rychlosti 30 km/h měřil čas a hodnota příčného zrychlení. Dle očekávání jsme nejlepších výsledků dosáhli se zimní pneumatikou – zastavila na nejkratší dráze (8,24 m) a v obou testech byla schopna přenést největší hodnoty příčného zrychlení (4,22 a 2,76 m/s2).

K takovým pneumatikám se jinak než od gumárenské firmy nemáte šanci dostat: všechny kombinace dvou různých směsí a dvou dezénů.

K takovým pneumatikám se jinak než od gumárenské firmy nemáte šanci dostat: všechno jsou kombinace dvou různých směsí a dvou dezénů.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Zajímavé je, že pneumatika se zimním dezénem avšak letní směsí zastavila na kratším úseku než pláště s letním vzorkem a měkkou směsí – naměřili jsme 10,53 m a 11,6 m. Když tyto hodnoty porovnáte s brzdnou dráhou zimní gumy, zjistíte, že správný dezén i směs mohou zkrátit zastavení vozidla o více než tři metry. A to je rozdíl, při kterém srazíte chodce náhle vstoupivšího do vozovky, nebo před ním dovedete včas zastavit (za předpokladu, že se mu nelze vyhnout).

Se zimní pneumatikou jsme rovněž byli na improvizovaném okruhu nejrychlejší, největší bylo i příčné zrychlení. A opět platilo, že lepších hodnot dosahovala pneumatika se zimním dezénem (a letní směsí) než ta, která měla letní dezén a zimní směs. Rozdíl v čase byl 10 sekund, rozdíl v příčném zrychlení pak o nedramatických 0,16 m/s2.