Asijští, obvykle čínští, automobiloví špioni jsou na autosalonech zvláštním živočišným druhem. Hlavní poznávací znamení? Objemné desky, do kterých zapisují naměřené či „okoukané” údaje, metr, svítilna a fotoaparát.

Většinou mají na zádech ještě objemný batoh, hlavně ale u nově vystavených automobilů stojí dlouhé desítky minut a fotí si, měří a popisují i ty nejmenší detaily, které běžného návštěvníka autosalonu a dokonce ani stovky akreditovaných novinářů vůbec nezajímají.

Asijský špion v akci na pařížském autosalonu

Asijský špion v akci na pařížském autosalonu na stánku Mini

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Redaktor Novinek špiony načapal u stánku Mini a u nové corsy. U obou nových modelů jsme viděli, jak dvojice mužů doslova leží v motorovém prostoru a cosi měří a fotí. To, že jsou všem zaměstnancům příslušného stánku na očích, je vůbec nezajímá, zabráni do práce ani nevnímají, že si je někdo se zapnutým bleskem z nevelké vzdálenosti fotografuje.

Proč to vůbec automobiloví špioni dělají, když každé moderní auto se skládá minimálně z 10 tisíc dílů a zdokumentovat vše je nemožné? Hlavním důvodem bude patrně časový náskok, protože mnohá auta se začnou prodávat třeba až za půl roku. Z nasvíceného auta na pódiu lze dříve, než se k údajům dostane konkurence, naměřit a nafotit sice menší část, určitou vypovídací hodnotu i tato primitivní špionáž určitě má.

Asijský špion při práci na pařížském autosalonu

Že někdo fotí špiona? To, zabrán do práce, často ani nezaznamená...

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Velké automobilky konkurenční auta testují a rozebírají

Mimochodem, je veřejným tajemstvím, že všechny důležité automobilky mají oddělení, které se zabývá analýzou vozidel jiných automobilek. Konkrétně v Mladé Boleslavi konkurenční auta zkoumají dva útvary – PMV/13 Analýza konkurence a v rámci vývoje (Česana) TZZ/13 Analýza konkurence.

Auta, která si automobilky buď koupí, nebo vymění s konkurenční firmou, se analyzují nejenom z hlediska jízdních vlastností, důkladně se zkoumají všechny důležité díly.  Porovnávání je důsledné, zkoumaná auta se rozeberou a rozřežou do posledního šroubku.

Asijský špion v akci na pařížském autosalonu

Špion v akci na pařížském autosalonu – jedno auto zkoumá klidně desítky minut.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky