Článek
Asijští, obvykle čínští, automobiloví špioni jsou na autosalonech zvláštním živočišným druhem. Hlavní poznávací znamení? Objemné desky, do kterých zapisují naměřené či „okoukané” údaje, metr, svítilna a fotoaparát.
Většinou mají na zádech ještě objemný batoh, hlavně ale u nově vystavených automobilů stojí dlouhé desítky minut a fotí si, měří a popisují i ty nejmenší detaily, které běžného návštěvníka autosalonu a dokonce ani stovky akreditovaných novinářů vůbec nezajímají.
Redaktor Novinek špiony načapal u stánku Mini a u nové corsy. U obou nových modelů jsme viděli, jak dvojice mužů doslova leží v motorovém prostoru a cosi měří a fotí. To, že jsou všem zaměstnancům příslušného stánku na očích, je vůbec nezajímá, zabráni do práce ani nevnímají, že si je někdo se zapnutým bleskem z nevelké vzdálenosti fotografuje.
Proč to vůbec automobiloví špioni dělají, když každé moderní auto se skládá minimálně z 10 tisíc dílů a zdokumentovat vše je nemožné? Hlavním důvodem bude patrně časový náskok, protože mnohá auta se začnou prodávat třeba až za půl roku. Z nasvíceného auta na pódiu lze dříve, než se k údajům dostane konkurence, naměřit a nafotit sice menší část, určitou vypovídací hodnotu i tato primitivní špionáž určitě má.
Velké automobilky konkurenční auta testují a rozebírají
Mimochodem, je veřejným tajemstvím, že všechny důležité automobilky mají oddělení, které se zabývá analýzou vozidel jiných automobilek. Konkrétně v Mladé Boleslavi konkurenční auta zkoumají dva útvary – PMV/13 Analýza konkurence a v rámci vývoje (Česana) TZZ/13 Analýza konkurence.
Auta, která si automobilky buď koupí, nebo vymění s konkurenční firmou, se analyzují nejenom z hlediska jízdních vlastností, důkladně se zkoumají všechny důležité díly. Porovnávání je důsledné, zkoumaná auta se rozeberou a rozřežou do posledního šroubku.