Hlavní přínos pružin z kompozitu? Jednoznačně úspora hmotnosti. Zatímco ocelová pružina váží přibližně 2,7 kilogramu, pružina z kompozitu pro stejně velký automobil váží 1,6 kilogramu. Každá ze čtyř pružin tak uspoří 1,1 kilogramu. Tento typ pružin je zatím velmi neobvyklý, využívá jej kupříkladu Renault Mégane 275 Trophy-R.

„S pružinami z kompozitu vyztuženého skelnými vlákny snižujeme hmotnost na rozhodujícím místě podvozku. Zvyšujeme tím navíc preciznost jízdy a zlepšujeme komfort odpružení,“ uvedl Ulrich Hackenberg, člen představenstva Audi zodpovědný za technický vývoj.

Další výhodou je, že nový typ pružin nepodléhá korozi, nevadí mu dopady odletujících kamenů a je více odolný vůči chemikáliím (čističe kol apod.). Otázkou je, o kolik bude tento typ pružin dražší než standardní ocelové a jaká bude jejich životnost. Pro Audi bude kompozitové pružiny vyrábět italská společnost Sogefi.

Jak vznikne pružina z kompozitu
Jádrem pružiny jsou dlouhá vzájemně stočená skelná vlákna impregnovaná epoxidovou pryskyřicí. V dalším výrobním kroku jsou kolem této jen několik milimetrů tlusté „duše“ strojově navíjena další vlákna střídavě pod úhlem +45° a -45° k podélné ose. Jednotlivé vrstvy se při stlačování i roztahování vzájemně dokonale doplňují, takže mohou optimálně pohlcovat působící síly. V poslední fázi výroby je polotovar vytvrzen v peci při teplotách více než 100 °C.
Zdroj: Audi