Telefonát s možností absolvovat Rallye Český Krumlov, druhou nejstarší automobilovou soutěž v Česku, mi řádně zvedl tep, třebaže nemám závodní licenci. Po zjištění, že jde o alternativní rallye, kterou absolvuji v „plynové“ Škodě Citigo, emoce trochu opadly, i tak ale z nynějšího zhodnocení zpoza klávesnice šlo o zajímavou zkušenost. Soutěž nazvaná „New energies“ se na jihu Čech jela potřetí, inspirací pro její tvůrce byla monacká rallye nových energií, která se letos jela už po patnácté.

Na startu se sešla třicítka automobilů s alternativním pohonem, nejvíce bylo Seatů Leon spalujících CNG. Nechybělo ani elektrické Porsche 911 (997), původní VW Beetle, BMW i3 nebo Opel Ampera. Pět účastníků přijelo z nedalekého Rakouska, zbytek posádek byl domácí.

Elektrický pohon Porsche 911 (997)

Elektrický pohon Porsche 911 (997).

FOTO: C.V.G.

Porsche 911 nejnovější řady, které si rakouský majitel předělal na stoprocetní elektromobil. Pro někoho ničení legendy, pro druhého ukázka, kde všude lze elektropohon použít. Dojezd je prý až 400 km, přestavbu si majitel dělal sám.

Porsche 911 nejnovější řady, které si rakouský majitel předělal na stoprocentní elektromobil. Pro někoho ničení legendy, pro druhého ukázka, kde všude lze elektropohon použít. Dojezd je prý až 400 km, přestavbu si majitel dělal sám.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

V pátek se hvězdicovým způsobem startuje ze tří míst, cíl je na centrálním parkovišti v Českém Krumlově. Společně s navigátorem Janem Bochenkem vyrážíme z areálu třeboňského pivovaru, na dojetí 74 kilometrů, v nezveřejněných úsecích kontrolovaných průjezdními kontrolami, máme bezmála dvě hodiny.

Momentka na jedné z časových kontrol

Momentka na jedné z časových kontrol.

FOTO: C.V.G.

Jede se za plného provozu, takže časové rezervy jsou z pochopitelných důvodů značné; jednou vinou špatného pochopení rozpisu zabloudíme, nejsme ale sami, protože v protisměru potkáváme hned několik dalších posádek. Předepsaný průměr 40 km za hodinu není ani pro malé citigo problém, kvůli natáčení videa, několikakilometrovému bloudění a drobnému občerstvení do Krumlova dojíždíme jen pár minut před vypršením limitu.

Starý elektrický VW Beetle patřil k nejvýraznějším autům na této rallye.

Starý elektrický VW Beetle patřil k nejvýraznějším autům na této rallye.

FOTO: C.V.G.

Setinové dojezdy, jinak dostáváte trestné body

Kořením těchto rallye, které se nejedou na čas na uzavřených tratích, jsou testy přesnosti. Při nich máte daný čas, za který musíte ujet krátký úsek, čas se měří na setiny, takže spolujezdec se zapnutými stopkami brzdí nebo naopak ponouká řidiče k vyšší rychlosti. Vypadá to jednoduše, ale ani strategie rychlého rozjezdu a pomalejšího dojetí do cíle není úplně snadná, což během pátku dvakrát poznáváme a získáváme nemalou porci trestných bodů.

Plynové citigo na startu

Plynové citigo na startu.

FOTO: C.V.G.

V průběžném pořadí tak posádka Žemlička–Bochenek spadla na nelichotivé předposlední místo. Do jízdního výkazu se zapisují i časové kontroly z přejezdů, neprojetí časové nebo průjezdní kontroly se výrazně penalizuje.

Nejvtipnější okamžik jízd přichází odpoledne, kdy kolona asi šesti aut z „naší“ rallye omylem zajede na českobudějovické Výstaviště stejným vjezdem, ze kterého za okamžik na „pravou“ rallye startují závodní auta. Scéna jako z filmu Jáchyme, hoď ho do stroje! nakonec nekončí vtipným průjezdem přímo přes trať, v tu chvíli obsypanou stovkami diváků, ale otočením a přejezdem ke správnému vjezdu.

Nejvtipnější okamžik pátečních erzet: přimíchání mezi historická rallye auta.

Nejvtipnější okamžik pátečních erzet: přimíchání mezi historická rallye auta.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Na Výstavišti následují tři hodiny čekání, které si zkracujeme sledováním závodních aut, která s řevem projíždějí vytyčenou trasu. Majitelé elektromobilů mají jiné starosti a dobíjejí svá auta. Spotřeba při této soutěži může být libovolná, v rámci pořadí se nikterak nesleduje, pro majitele elektrických aut je ale jízda s lehkou nohou klíčová.

Škoda Citigo v provedení spalující stlačený zemní plyn v průměru spotřebovala 3,4 kilogramu CNG na 100 ujetých kilometrů, během jízdy po Výstavišti spotřeba stoupla k osmi kilogramům. Znát byl malý zájem diváků, zatímco na klasická auta jich přišly tisíce, jízdu na alternativní pohony sledují v lepším případě desítky. Ale není se čemu divit, klasická rallye auta jsou při jízdě na plný plyn jednoduše mnohem, mnohem zajímavější podívanou než slabě vrnící, pomalu jedoucí elektromobily.

Ukázka itineráře

Ukázka itineráře

FOTO: C.V.G.

Profesionální úroveň, elektromobily vyhazovaly jističe

Naše celkové dojmy? Z celé rallye alternativních pohonů je cítit nadšení jejích organizátorů a profesionalita. Kromě absence avizovaného občerstvení před startem v Českém Krumlově, které odvážnější účastníci nahradili v nevábné restauraci na zdejším parkovišti mastnou klobásou za pětasedmdesát nebo pokrmem nazvaným „katův šleh“ za 125 korun (dušené maso zalité kečupem), vše fungovalo přesně tak, jak bylo avizováno.

New Energies Rallye Český Krumlov 2014 se konal potřetí

New Energies Rallye Český Krumlov 2014 se konal potřetí.

FOTO: C.V.G.

Druhý den, který jsme již neabsolvovali, se jely speciální zkoušky ve Svatém Janu a na okruhu v Lipně. Jak pro Novinky.cz uvedl ředitel závodu Marcel Gause, v jezdcích „zvítězilo závodnické srdíčko nad racionálním přístupem ke stavu baterií a posádky v elektromobilech se dostaly do nemalých potíží s dojezdem ve druhé etapě“. Zvýšený požadavek na dobíjení během zastávky v Kaplici způsobil několikerý výpadek jističů na elektrickém zdroji, což situaci ještě více zkomplikovalo. Nikdo ale ze závodu neodstoupil, což je jistě pozitivní zjištění.

Vítězem se nakonec stala posádka Sedlák–Máca na voze Seat Leon TGI (CNG), která ze všech třiceti účastníků nasbírala nejméně trestných bodů – 1684.

New Energies Rallye Český Krumlov 2014 se konal potřetí

New Energies Rallye Český Krumlov 2014 se konal potřetí.

FOTO: C.V.G.