Devět rychlostních stupňů. Pokud nejezdíte kamionem, musí vás vyslovené číslo překvapit. Jistě, do osobního auta už si můžete pořídit sedmistupňovou manuální převodovku (Porsche 911), osmirychlostní samočinné skříně od ZF už léta koupíte třeba v modelech od BMW.  Range Rover ovšem přebíjí kartu devítkou. Je to pouze marketingově zajímavé, nebo to přinese řidiči i nějakou praktičnost? V tomto testu se zaměříme pouze na unikátní devítistupňovou převodovku, kterou zatím nemá žádné jiné auto; ostatní informace o tomto stylovém SUV čtenář najde v našem dřívějším testu. [celá zpráva]

Automatická převodovka vyvinutá u vyhlášené německé firmy ZF (a představená už v roce 2011) využívá klasický hydrodynamický měnič, nejde tedy o dvouspojkové ústrojí. Převodovka je určená pro auta s motorem umístěným vpředu napříč a pohonem předních či všech kol, a je dimenzována na točivý moment až 480 Nm.

Nová skříň je o 7,5 kilogramu lehčí než starší šestistupňová převodovka dodávaná firmou Aisin. Range Rover udává průměrné snížení spotřeby paliva o 11,4 procenta, nová převodovka má standardně integrovaný systém start/stop, což starší skříň neměla (nejsme si jisti, zda pro koncového zákazníka je právě toto výhoda). První rychlostní stupeň je o 34 procent „kratší“ než u šestistupňové skříně, naopak „devítka“ je o 20 procent „delší“, což pomáhá snižovat hluk, otáčky i spotřebu.

Range Rover Evoque SD4

Range Rover Evoque SD4: kulisa převodovky je stejná jako u 6stupňové verze. Vyjetí jí chvilku trvá.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

V praxi bylo přeřazení na nižší či vyšší rychlostní stupeň bleskurychlé, problémem je ale držení zbytečně vysokých otáček při pomalejší jízdě, kdy automat jakoby váhá, zda řadit výše nebo ještě chvíli počkat.

Řadit lze pádly pod volantem

Pro dynamickou jízdu je lepší využívat tlačítek pod volantem, která ale svým tvarem zhoršují jeho úchop v ideální poloze. Do testovacího zápisníku jsme si rovněž zapsali poznámku o častějším nechtěném zapínání vyhřívání volantu - tvar volantu, respektive umístění tlačítek v jeho bezprostřední blízkosti zkrátka nebude vyhovovat každému.

Převodové poměry původní a nové převodovky
Rychlostní stupeň6. st. převodovka9. st. převodovka
113,80918,588
27,89011,209
35,1807,529
43,8455,451
52,8603,944
62,2843,187
7--
2,757
8--
2,288
9--
1,893
Zpátečka11,299
15,106

Zpátky k devítistupňové převodovce. Jejím primárním cílem bylo snižovat otáčky při vyšších rychlostech, což se zejména díky dvěma posledním stupňům povedlo. Není mnoho aut, která by při tachometrových 130 km/h točila pouhých 1750 otáček. To je mimochodem hodnota, při které u tohoto agregátu vrcholí točivý moment.

Range Rover Evoque SD4

Range Rover Evoque SD4

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Podřazení o jeden stupeň vyžene otáčky k hranici dvou tisíc, i to je ale hodnota, která je z hlediska spotřeby a tichého chodu výtečná. Při 150 km/h točí motor 2000 otáček (na devítku), respektive 2400 na osmičku.

Dynamika neurazí, čekali jsme ale více

Dynamika tohoto modelu poháněného 2,2litrovým dieselovým čtyřválcem neurazí, když motor podržíte mezi dvěma a třemi tisíci, dočkáte se razantní dynamiky. Popravdě jsme ale čekali více a část akceleračních možností jistojistě pohltil devítistupňový automat, osm stupňů by pravděpodobně bohatě stačilo.

Motor při postupném řazení na první stupeň rozjedete na 56 km/h, na dvojku 60, dále 83, 117, 160, 180 a osmý stupeň zvládne rychlost 190 km/h. Na devítku už jedete výrobcem udávaným maximem, které není překvapivě vyšší než 200 km/h - činí 195 km/h.

Range Rover Evoque SD4

Range Rover Evoque SD4 se zařazenou devítkou

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Kouzlem nechtěného uvádí Range Rover nachlup stejnou kombinovanou spotřebu - 6,0 l / 100 km - jako u mírně slabšího dieselu (150 k, 400 Nm) spojeného se starším automatem. V praxi jsme jezdili v průměru za 8,5 litru nafty, devítistupňový automat je hlavně účinný při klidné jízdě po dálnici, kdy pojedete zhruba za sedm.

Proti staršímu (a v reakcích pomalejšímu) automatu se tak novinka vyplatí hlavně těm, kdo mají velký roční kilometrový proběh - což se stylovým autem typu evoque asi nebude úplně běžné.

Resumé? Je dobré přicházet s něčím novým, v tomto případě nám ale přijde, že osm rychlostních stupňů od ZF by bohatě stačilo. Tlak na snižování emisí, který nutí výrobce k zavádění kontroverzních vymožeností typu start/stop, downsizingu i tam, kde je to nesmyslné, ale dělá své... Stejně jako snaha automobilek mít něco jako první. Někdy ale platí, že méně je více.

Range Rover Evoque SD4

Range Rover Evoque SD4

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:2179 ccm, čtyřválec, vznětový, turbo
Max. výkon:140 kW (190 k) při 4000 ot./min.
Max. točivý moment:420 Nm při 1750 ot./min.
0 - 100 km/h:8,5 s
Nejvyšší rychlost:195 km/h
Průměrná spotřeba:6,0 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1685 kg
Poháněná náprava:4x4
Cena základní verze:934 604 Kč
Cena s testovanou motorizací:  1 123 969 Kč