Hlavní obsah

Kultovní Porsche 911 slaví padesátiny

Novinky, maž

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Porsche 911 je nejznámější a nejdůležitější model stuttgartské automobilky. A přestože už nové verze nejsou kvůli velkým rozměrům, povinným systémům start/stop či elektronickým posilovačům tak syrové a skvělé jako původní modely, stále jde o jedno z nejlepších sportovních aut světa.

Foto: Porsche

Porsche 911 2.0 Coupé (rok výroby 1964) a Porsche 911 Carrera 4S Coupé

Článek

Původní 911 se v roce 1963 představila na autosalonu ve Frankfurtu jako typ 901. Přejmenování na 911 následovalo při uvedení na trh roku 1964 kvůli sporu o ochrannou známku, kterou vlastní Peugeot. Původní devětsetjedenáctku poháněl vzduchem chlazený šestiválcový motor typu boxer. Šestiválec měl výkon 130 koní, auto jelo nejrychleji 210 km/h. Na svou dobu skvělé parametry.

Porsche nabízelo od roku 1966 i čtyřválcový model 912, který měl drahé Porsche udělat dostupným i pro méně movité zájemce. Mnohem zajímavější je verze 911 Carrera RS 2.7 z roku 1972 – tento 1000 kg vážící vůz disponoval na svou dobu famózním výkonem 210 koní. Jeho charakteristický „kachní ocas“ byl také vůbec prvním použitím přítlačného spoileru na sériovém automobilu.

Foto: Porsche

Porsche 911 2.0 Coupé (rok výroby 1964) a Porsche 911 Carrera 4S Coupé

Od roku 1973 následovala tzv. G série, která měla výraznější blatníky, integrovaná sedadla s opěrkami hlavy nebo sériové tříbodové pásy.

Foto: Porsche

Porsche 911 Turbo 3.3 Coupé, 1986

Mimořádně zajímavým modelem bylo první sériové přeplňované 911 Turbo s třílitrovým motorem a výkonem 260 koní.  V roce 1977 přichází verze 911 Turbo 3.3 s  výkonem 300 koní. Větší výkon v tu dobu neměl nikdo.

V roce 1988 představilo Porsche model 911 Carrera 4 (Typ 964). Vzduchem chlazený 3,6litrový motor boxer nabízel výkon 250 koní. Zevnějškem se typ 964 lišil od předchůdce hlavně aerodynamickými polyuretanovými nárazníky a elektricky výsuvným zadním spoilerem. Zvýšil se komfort jízdy, novinkou bylo ABS, automatická převodovka Tiptronic, posilovač řízení nebo airbagy. Podvozek byl tvořen hliníkovými rameny a odpružením pomocí vinutých pružin, které nahradily torzní tyče. Nová Carrera 4 byla od začátku nabízena s pohonem všech čtyř kol.

Foto: Porsche

Kontroverzní přední světla typu 996 (1997)

Typ 993 (1993) byl poslední chlazený vzduchem. Přední část byla nižší než u předchůdce. Nový byl i hliníkový podvozek. Modely Turbo poprvé dostaly dvojité přeplňování. Německý výrobce je vybavil odvrtávanými hliníkovými koly.

Typ 996 (1997) se odklonil od klasických kulatých předních světel (nyní mají integrovaná odbočovací světla), navíc jde o první 911 s motorem chlazeným vodou. Také kvůli tomu jde mezi fanoušky o nejméně oblíbený typ, o čemž svědčí i mnohem nižší prodejní ceny než v případě předchozích generací. Od podzimu 2000 byl nabízený typ 911 GT2 prvním sériovým autem se standardně dodávanými keramickými brzdami.

V roce 2004 Porsche ukázalo typ 997. Motor typu boxer s objemem 3,6 litru v modelu Carrera nabízel výkon 325 koní, zatímco nově vyvinutý šestiválec provedení Carrera S měl k dispozici 355 koní. Carrera S byla standardně vybavena aktivním podvozkem. V roce 2006 Porsche představilo typ 911 Turbo, který jako první sériově vyráběný automobil světa disponoval zážehovým motorem vybaveným turbodmychadly s variabilní geometrií rozváděcích lopatek.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Porsche 911 Carrera S

Zatím poslední generaci s kódovým označením Porsche uvedlo v roce 2011. Auto má nový podvozek s prodlouženým rozvorem, širším rozchodem kol a většími pneumatikami, ale také standardní systém start/stop či elektrický posilovač řízení. A přestože jízdně jde o mimořádně zajímavé auto, proti generacím ze 70. a 80. let už chybí syrovost a dramatičnost.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám