Hlavní obsah

Kam se poděli somálští piráti? Srazili je na kolena, ale nezmizeli

Zprávy o jejich únosech civilních lodí kdysi pravidelně plnily média. Když před pěti lety vrcholila vlna pirátských útoků, stala se vytížená obchodní trasa kolem Afrického rohu téměř nepoužitelná. Teď jako by se po somálských námořních lupičích slehla zem. Zdání ale klame. Odborníci i bývalí piráti se shodují, že vlna útoků může kdykoli přijít znovu.

Somálský pirát na pobřeží u města Hobyo. Snímek z roku 2010, kdy vrcholila vlna útoků na obchodní lodě v oblasti.

Článek

„Za poslední dva roky tam nedošlo k žádnému většímu pirátskému útoku na obchodní loď,“ shrnul situaci kolem somálského pobřeží pro agenturu AFP John Steed z organizace Oceans Beyond Piracy, která se od roku 2010 snaží pomáhat s koordinací boje proti pirátství.

„Ti chlapi ale nezmizeli a na místě (v Somálsku) se nic nezměnilo,“ dodal.

Jednou z posledních připomínek krizové situace byl začátek březnového soudu v Paříži, kde se sedm Somálců zodpovídá za zabití francouzského námořníka a jeho ženy. Stalo se v roce 2011. Pirátské útoky vrcholily a únosy lodí i s posádkami byly výnosným byznysem.

Piráti tehdy za dvanáct měsíců napadli 237 lodí. Na sklonku roku zadržovali jedenáct plavidel a 216 rukojmích. V průměru si na výkupném přišli na víc než dva milióny dolarů za jednu loď (při dnešním kurzu přes 47,5 miliónu korun). Celkové ztráty, které somálští piráti svou činností způsobili, se odhadují na 6,9 miliardy dolarů, píše AFP.

Foto: Profimedia.cz

Francouzská válečná loď zadržela v Adenském zálivu podezřelou loď považovanou za mateřské plavidlo pirátů. Snímek z ledna 2014

Mezinárodní společenství se pod obrovským tlakem rozhoupalo a do lovu na námořní lupiče poslalo válečná plavidla. Významně pomohly i ozbrojené soukromé ochranky na palubách lodí. Tato nákladná opatření zabrala. Problémy ale nevyřešila.

Z pirátů rybáři a naopak

Někteří z dřívějších pirátů se vrátili k tradiční obživě obyvatel somálského pobřeží - rybaření. Objevil se ale staronový nepřítel - zahraniční traulery, rybářské lodi vybavené vlečnými sítěmi.

Zatímco vojenská plavidla na protipirátské misi nemají mandát k pronásledování nelegálních rybářů, Somálsku rozvrácenému desítky let trvající občanskou válkou, zase chybí námořnictvo, které by střežilo jeho výsostné vody.

„Rybáři, kteří tam nelegálně působí, se nemají čeho bát. Můžou lovit, jak se jim zachce,“ uvedl Steed.

Stáhněte námořnictvo, přestaňte lodě posílat s ozbrojenými ochrankami a všechno to začne znovu
John Steed, organizace Oceans Beyond Piracy

Somálští piráti, kteří se vrátili k rybolovu, pochopitelně reptají a hrozí, že znovu vezmou zbraně do rukou.

„Teď jsou z nás rybáři, ale kde jsou ryby?“ ptá se Abduláhí Abás, bývalý pirát z pobřežního městečka Garacad. „Zahraniční traulery všechny ryby vyloví,“ dodal. Popsal také, co ho a další podobné vedlo ke „kariéře“ námořního zločince.

„Přidal jsem se k pirátům především kvůli těm nelegálním rybářským plavidlům a teď, když jsme pověsili pirátství na hřebík, zase nemůžeme ve vlastních vodách lovit ryby,“ stěžuje si Abás.

Foto: Profimedia.cz

Skupina somálských pirátů zadržená francouzským námořnictvem v Adenském zálivu. Snímek z roku 2009

Frustrace se už projevuje v otevřených útocích na zahraniční rybáře, kteří s vlečnými sítěmi ohrožují živobytí místních rybářů. Loni v listopadu padli do zajetí námořníci z íránské rybářské lodi Sirádž, Thajcům na jiném plavidle se povedlo po přestřelce s piráty uniknout.

Podle organizace Oceans Beyond Piracy nejčastěji loví v somálských vodách nelegálně právě íránské lodě následované španělskými a tchajwanskými.

„Nelegální rybolov dává pirátům do ruky argument, kterým se oháněli už v začátcích,“ vysvětluje Steed. „Je to ale jen výmluva. Jsou to zločinci. Ať už unášejí lidi na moři nebo na zemi.“

Foto: Profimedia.cz

Trauleru Naham 3 se somálští piráti zmocnili v březnu 2013. Posádku od té doby drží jako rukojmí a požadují výkupné. Na snímku ve výřezech somálští piráti, kteří míří na vrtulník námořnictva mise EU, ze kterého byla fotka pořízena.

Aktuálně drží piráti v Somálsku 46 rukojmích. 26 z nich je posádka tchajwanského trauleru Naham 3, která je v zajetí už déle než tři roky. 15 dalších lidí je z íránské lodi Sirádž. Ostatní jsou keňští vojáci a občané unesení na souši pirátskými gangy.

Rukojmí, na která všichni zapomněli

Na tato rukojmí podle Steeda svět zapomněl. Posádka Nahamu 3 pochází z chudých rodin z Kambodži, Číny, Indonésie, Filipín, Tchaj-wanu a Vietnamu. Majitel lodi ani pojišťovny jejich situaci neřeší, protože jediné, co pro ně mělo cenu, byla loď, z níž je teď vrak.

Steed ale poukazuje na to, že pirátství se znovu může stát atraktivním, pokud místní nebudou mít jiné možnosti. A ty nejsou. Vláda nefunguje, pracovních příležitostí je pomálu a možnosti obživy jsou omezené.

Oni vyloví všechny ryby. Znovu vzkřísí pirátství a tentokrát to bude ještě horší
Ahmed Jare, bývalý pirát

„Stáhněte námořnictvo, přestaňte lodě posílat s ozbrojenými ochrankami a všechno to začne znovu,“ varuje Steed.

Někdejší pirát Ahmed Jare občas zahlédne na obzoru válečné lodě a zahraniční traulery ze svého domu nedaleko města Eyl. To bývalo pirátskou baštou.

„Takový stav věcí mi moc nepomáhá. Nemám práci a kvůli těm zahraničním traulerům nemůžu volně lovit ryby ve svých vlastních vodách,“ říká. „Oni vyloví všechny ryby. Znovu vzkřísí pirátství a tentokrát to bude ještě horší,“ zní jeho děsivá prognóza.

Reklama

Výběr článků

Načítám