Čeští vědci fotografovali sluneční korónu

– Brno

Brněnští vědci představili ve čtvrtek fotografie sluneční koróny, které pořídili v červenci při zatmění slunce na Marshallových ostrovech. Záběry, které poéřídili při mimořádně dlouhém zatmění trvajícím pět minut, se nyní vyhodnocují.

Foto: Miloslav Druckmüller, ČTK

Záběr sluneční koróny pořízený brněnskými vědci

"Obrazy už mají v rukou sluneční fyzici, na nějaké závěry je zatím příliš brzy," uvedl šéf týmu Miloslav Druckmüller. Ze záběrů se už prostřednictvím unikátní matematické metody zhotovují vizualizace sluneční koróny.

Foto: Cornelia Firsching, ČTK

Záběr sluneční koróny pořízený brněnskými vědci

Díky záběrům z předchozí výpravy vědci například zjistili, že hranice pro účinné a platné používání matematických modelů pro výpočet některých vlastností koróny leží jinde, než se dříve domnívali. Údajně by to mohlo vysvětlit různé paradoxy a jevy, kterým vědci dosud nerozuměli.

Koróna je plynná, plazmatická hmota kolem Slunce. Je extrémně horká. Pozorovatelé zatmění ji mohou spatřit jako světélkující opar.
Fotografování koróny je kvůli vysokému kontrastu a pohybu vesmírných těles poměrně komplikované a vyžaduje zvláštní techniku. Fotoaparáty také musejí být umístěny na speciální konstrukci, která se otáčí stejně rychle jako planeta Země. Sluneční koróna skrývá ještě mnoho neodhalených tajemství, tvrdí vědci.

Letošní pozorování zatmění bylo komplikované. "Přes den jsou tam teploty přes 40 stupňů Celsia a přitom vysoká vzdušná vlhkost, takže při nočním ochlazení se v přístrojích kondenzovala voda," uvedl Druckmüller k podmínkám na Marshallových ostrovech. Nakonec se však technikům podařilo udržet přístroje v provozuschopném stavu. Fotografování části více než pětiminutového zatmění Slunce, které bylo nejdelší v tomto století, jim znemožnil mrak.

Foto: Igor Šefr, ČTK

Vedoucí expedice Miloslav Druckmüller před projekcí snímku sluneční koróny pořízeného při zatmění na Marshallových ostrovech.

Dopadli však lépe, než druhá půlka expedice z brněnského Vysokého učení technického v Číně, kde bylo zataženo. Neúspěch čínské části výpravy neberou vědci jako tragédii. Podle Druckmüllera je nutné počítat s tím, že fotografům zatmění někdy zkříží plány počasí a dlouhé měsíce příprav zhatí jediný mrak. "V minulosti jsme měli opakovaně štěstí, tentokrát nám přálo jen částečně," uvedl. Fotografování zatmění Slunce podle něj proto asi navždy zůstane doménou "nadšenců a bláznů".

Foto: Miloslav Druckmüller, ČTK

Záběr sluneční koróny pořízený brněnskými vědci

Sledování sluneční koróny se po desetiletí věnují fyzikové i profesionální fotografové. Brňané dosáhli světového uznání díky tomu, že se na problém podívali z nového úhlu - jako matematici. Ze stovek snímků zatmění Slunce dokážou pomocí vlastního počítačového programu a původních algoritmů zpracovat vizualizaci, na které jsou různé procesy v koróně mnohem zřetelnější. Jeden snímek nedávno otiskl na titulní straně prestižní vědecký časopis Nature.