Hlavní obsah

USA v Evropě rozmístí bojové letouny F-22

Washington
Aktualizováno

Spojené státy do Evropy v dohledné době vyšlou bojové stíhačky F-22. S odvoláním na zástupkyni Pentagonu Deborah Jamesovou o tom v úterý informovala agentura Reuters. Rozmístění letadel v Evropě má být součástí snahy podpořit východoevropské členské země Severoatlantické aliance (NATO), které se obávají agresivní politiky Ruska.

Foto: Profimedia.cz

Stíhačka F-22 Raptor americké armády

Článek

Jamesová neuvedla konkrétní počet, datum rozmístění ani zemi, v níž by měly stíhačky působit. „Ruská vojenská aktivita na Ukrajině nám a našim evropským spojencům stále dělá velké starosti,“ vysvětlila Jamesová.

Rozmístění stíhaček v Evropě umožní podle náčelníka štábu letectva Marka Welshe Jamese společná cvičení s evropskými partnery z NATO, při nichž si američtí piloti budou moci ověřit možnosti spolupráce i schopnost F-22 komunikovat s jinými bojovými letouny. Pilotům prý pomůže i získání zkušeností s létáním nad evropským terénem.

Americké letectvo v minulosti letouny F-22 umístilo například v Japonsku nebo v Jižní Koreji. Poprvé byl v boji použit tento typ bojové stíhačky v září 2014 během koaličních náletů na pozice organizace Islámský stát (IS) v Iráku a Sýrii. USA mají celkem asi 180 těchto strojů.

F-22
Lockheed F-22 Raptor je první bojový letoun páté generace kategorie stealth. Prioritně má sloužit k vybojování vzdušné nadvlády nad stroji protivníka. Jeho vlastnosti mu ale umožňují i provádět přesné útoky proti pozemním cílům, aniž by byl detekován radary.
Dosud nebyl nasazen v žádné operaci, na které se podílely USA. Letectvo přitom už dostalo všech 187 objednaných strojů, které celkem přišly na 79 miliard dolarů; jeden tedy stál asi 420 miliónů dolarů.
Oficiálně se uvádí, že není důvod letouny nasadit, protože jsou určené k vybojování nadvlády nad moderními letouny nepřítele a s takovými se nesetkaly ani v Iráku, ani v Afghánistánu nebo v Libyi. Údajně se ale objevily problémy s nevyhovujícím systémem pro přenos dat, což letectvo nepotvrdilo. V roce 2011 byly letouny pro problémy s kyslíkovou soustavou na čas vyřazeny z letů.
Vývoj stroje byl mimořádně dlouhý, začal ještě v 80. letech minulého století. Vítězem soutěže na pokročilý taktický stíhač ATF byl v roce 1991 vyhlášen prototyp YF-22. První let stroj absolvoval v roce 1997. Původně se počítalo s dodáním 650 kusů, jejich počet byl však škrtán kvůli politickým změnám i finančním nárokům.
Stroj o délce 18,5 metru a rozpětí 13,5 metru poháněný dvěma motory Pratt & Whitney F119-PW-100 dosahuje nejvyšší rychlosti 2410 kilometrů. Dolet činí 800 kilometrů, dostup 20 km.

Reklama

Výběr článků

Načítám