Soudkyně Gladys Kesslerová uvedla, že inzertní kampaň v médiích by byla vhodnou protiváhou k „podvodům“ tabákových producentů, sahajících nejméně do roku 1964. Omluvy mají firmy v médiích opakovat po dobu až dvou let.

Výše finančních nákladů na kampaň a určení médií, v nichž se mají přiznání objevit, jsou teprve předmětem rozhodování a podle Reuters můžou vést k dalším vleklým sporům.

Firmy se mají omluvit prostřednictvím pěti různých prohlášení. „Federální soud rozhodl, že obviněné tabákové společnosti úmyslně oklamaly veřejnost podvodným prodejem cigaret vydávaných za méně škodlivé, jelikož jsou ‘light’ a ‘s nízkým obsahem dehtu’,” zní jedno z nich. Jiné říká: “Kouření zabíjí. V průměru 1 200 Američanů. Každý den.”

Máme svobodu slova, hájily se firmy

Tabákové koncerny mají možnost odvolat se proti verdiktu, který zatím nekomentovaly. U soudu se bránily zejména zmínce o „podvodu“ v omluvě, přičemž poukazovaly na svobodu slova.

Zato zastánci omezování cigaret na veřejnosti rozhodnutí soudu přivítali. „To, že mají konečně říct pravdu, je jen malou náhradou za ničivé důsledky jejich konání,“ řekl Matthew Myers, předseda washingtonské organizace bojující proti tabáku v rukou dětí. „Ta oznámení jsou přesná. Jsou jasná, srozumitelná, bez vytáček a vědeckého žargonu, jsou to holá fakta,“ dodala Ellen Vargyasová z jiného nadačního fondu.

Největší tabákové koncerny v USA podle zářijových údajů americké Federální komise pro obchod utratily v roce 2010 na reklamu a propagaci svých výrobků 8,05 miliardy dolarů. V roce 2006 to bylo 12,5 miliardy dolarů.