Etická výchova se do vzdělávacích plánů dostala před pěti lety jako nepovinný předmět. „Rozvíjí sociální dovednosti žáků a pomáhá jim osvojit si empatii a mezilidskou komunikaci. Podle našich zkušeností se ve školách, které ji zavedly, daří výrazně omezovat šikanu a další negativní jevy a celkově zlepšovat atmosféru,” uvedl v tiskové zprávě ředitel obecně prospěšné společnosti Etická výchova Dušan Drabina.

Národní institut dalšího vzdělávání (NIDV) loni ve spolupráci s Etickým fórem ČR připravil ucelenou čtyřdílnou řadu pro všechny ročníky ZŠ, připravuje také další výukové materiály.

Zatímco v minulosti bylo zavedení etické výchovy do škol snahou jednotlivých učitelů, dnes je z ní plnohodnotný volitelný předmět s jasným obsahem a vlastními učebnicemi.Kateřina Valachová (ČSSD), ministryně školství

Ministerstvo školství podporuje školení dalších pedagogů a usiluje o to, aby byl na etickou výchovu kladen větší důraz i na pedagogických fakultách. „Zatímco v minulosti bylo zavedení etické výchovy do škol snahou jednotlivých učitelů, dnes je z ní plnohodnotný volitelný předmět s jasným obsahem a vlastními učebnicemi. Jsme rádi, že jej můžeme podpořit, a pomoci tak mimo jiné společnému vzdělávání a vytváření lepšího klimatu na základních školách,” uvedla ministryně Kateřina Valachová (ČSSD).

Adopce škol

Výuku etiky mohou takzvanou adopcí škol podpořit i firmy. Jedná se o program Adopt a School for Ethics, který vznikl v roce 2012 z iniciativy Elišky Haškové Coolidge, odbornice na etiketu, bývalé asistentky amerických prezidentů. Firma si v jeho rámci „adoptuje” svou vlastní školu a podpoří v ní zavedení etické výchovy.

„Firmy tak mohou přispět k dlouhodobému zlepšování naší společnosti a mezilidské důvěry v ní. Samy navíc jistě ocení lepší morálku a měkké dovednosti v nových generacích potenciálních zaměstnanců a manažerů,” uvedla iniciátorka programu.