Možnost cestování v čase dráždí lidi odpradávna. Zatímco jednosměrnou cestu do budoucnosti si ještě jakžtakž dokážeme představit, návraty do minulosti s sebou nesou paradox, s nímž se lidská intuice těžko vyrovnává. S představou cestování do minulosti, kde se musí něco odehrát jinak, aby se zabránilo katastrofické budoucnosti, si pohrává nejeden sci-fi film od prvního Terminátora k posledním X-Men.

KOMENTÁŘE DNE:

Rozvrácená společnost? - Nad důsledky migrační krize se zamýšlí Thomas Kulidakis - Čtěte zde >>

Einstein proti kvantové fyzice

Fyzici i filozofové dlouho bojovali s tzv. prarodičovským paradoxem. Pokud by cestovatel v čase v minulosti zabránil svým prarodičům, aby se setkali, znemožnil by i své vlastní narození. Nyní britští vědci hlásí, že na kvantové úrovni zřejmě skutečně je možné vyslat foton do minulosti, kde může setkat se svým bývalým já.

Vzhledem k neurčitosti kvantových vlastností částic je možné, že časové paradoxy a narušování kontinuity vnímaných událostí lze nějakým způsobem obejít.

Studie byla zveřejněna v časopise Nature a sami autoři uznávají, že cestování v čase vnímá lidský mozek intuitivně jako neřešitelný paradox, nicméně v kvantovém režimu lze podle nich tento paradox překonat. Pro vědce navíc experiment s fotony představuje zajímavou příležitost konfrontovat dvě nejzásadnější existující fyzikální teorie, které si ovšem navzájem odporují: Einsteinovu obecnou teorii relativity a kvantovou fyziku.

Červí dírou tam a zároveň zpět

Teorie relativity naznačuje, že cestovat v čase by mohlo být možné prostřednictvím časoprostorové červí díry, v níž se částice zdvojí a navrátí do výchozího bodu, ovšem v dřívějším čase. Taková cesta se nazývá “uzavřená časupodobná křívka” (closed timelike curve - CTC).

“Cestování v čase jsme nasimulovali tak, že jsme použili druhý foton, který hrál roli mladší verze fotonu z minulosti, jenž se pohyboval v čase,” řekl profesor fyziky z University of Queensland Tim Ralph.

Výzkumníci prováděli dvě verze experimentu. V té první zjišťovali, co se stane, když foton cestuje skrz červí díru do minulosti, kde se potká sám se sebou. V druhé variantě je zajímalo, jak reaguje foton na setkání s jiným fotonem, který je v časoprostorové červí díře navždy uvězněn.

“Výsledky testů ukázaly, že cestování v čase na kvantové úrovni se jeví jako možné,” píše o experimentech britský deník Daily Mail.