„V rámci naší ekonomiky máme velký problém s orientací absolventů vysokých škol,“ prohlásil Babiš s tím, že existuje jen málo studentů, kteří se angažují v technických vědách.

KOMENTÁŘE DNE:

Rozvrácená společnost? - Nad důsledky migrační krize se zamýšlí Thomas Kulidakis - Čtěte zde >>

Podle něj je do budoucna nutné, aby se školství víc orientovalo na ekonomiku státu. „Dnes si firmy musí samy zakládat třídy zemědělské nebo technické, aby dostaly nějaké absolventy,“ posteskl si.

Poznamenal, že ze škol vychází jen málo studentů, kteří dokážou vytvořit něco hmatatelného. „Jsem překvapen, že takhle mladí lidé tohle dokážou,“ ocenil studenty gymnázia, kteří svépomocí vytvořili první takovou mlžnou komoru v České republice.

Učitel fyziky a vedoucí projektu Jan Bauer (vpravo) a spoluautor projektu a nositel ceny České Hlavičky 2013 Ondřej Zbytek představili na pražském Gymnáziu Opatov mlžnou komoru.

Učitel fyziky a vedoucí projektu Jan Bauer (vpravo) a spoluautor projektu a nositel ceny České Hlavičky 2013 Ondřej Zbytek představili na pražském Gymnáziu Opatov mlžnou komoru.

FOTO: Kateřina Šulová, ČTK

Mlžná komora je zařízení, na kterém lze pozorovat pohyb částic. Efekt, který v něm probíhá, je podobný tomu, jako když za letadlem vznikají na obloze kondenzační páry. V zařízení se vytvoří vrstva nasycených par na hranici kondenzace, když jimi prolétne částice, vytvoří ionty, kolem nichž vznikne kondenzační stopa, a částice je tak pozorovatelná.

Na stejnou notu zahrál i ministr školství Marcel Chládek, podle kterého je českým precedentem, že máme o 30 tisíc více vysokoškolských studentů, než kolik je dětí v mateřských školách.

Kvalita školy se ale pozná podle uplatnitelnosti studentů v praxi, poznamenal. Při tom se podle něj „dlouhodobě nepotkával trh práce se školským systémem“, a je proto zapotřebí více reflektovat poptávku trhu.

Nejdražší součástkou neexistující konkurence

Oba ministři se tak shodli i s názorem prezidenta Miloše Zemana, který opakovaně zdůrazňuje, že máme nejvíc kulturních antropologů na milión obyvatel na světě.

Studenti, kteří mlžnou komoru vytvořili, si zástupcům vlády postěžovali na složitou administrativu a byrokracii při uskutečňování projektu. Aby vůbec mohli získat od dárců peníze na projekt, museli si založit separátní občanské sdružení na své škole.

Vedoucí týmu Ondřej Zbytek také zkritizoval, že zatímco ČEZ kupuje pro své potřeby mlžnou komoru od německého výrobce za více než tři milióny korun, oni ji v mnohem ztíženějších podmínkách vyrobili za zhruba 80 tisíc. „Zjistili jsme, že nejdražší součástkou je neexistující konkurence,“ zmínil.

To podnítilo ministra financí k reakci vůči ČEZ: „Zeptám se, jak to tam nakupují,“ prohodil v odlehčené atmosféře.