Ředitelka ZŠ Tusarova v Praze Monika Nezbedová připomněla, že na pedagogy jsou kladeny stále větší nároky, vzdělávací oblasti se rozrůstají o stále nová témata, jakou je finanční gramotnost, dopravní výchova či obrana státu.

„A nejde jen o to, abychom tato témata zařazovali do našich vzdělávacích plánů, ale od 1. září je musíme opravdu učit,“ poznamenala Nezbedová na tiskové konferenci, která se v pondělí odehrála na její škole před zraky desítek žáků i ministrů obrany a školství Vlastimila Picka a Dalibora Štyse.

„Protože na školách zatím stále pracují spíše ženy než muži, tak jsou nám přirozeně bližší témata jako dopravní výchova – každý z nás je účastníkem dopravního provozu, nebo finanční gramotnost – ženy určitě dobře zvládají rodinný rozpočet apod. Ale nebudeme si nalhávat, téma obrana státu nám opravdu není úplně blízké“ uvedla Nezbedová.

Děti se mají dovědět o svých povinnostech

Uvítala proto, že se ministerstvo obrany začalo zajímat o to, jak by škole mohlo pomoci, a nabídlo spolupráci. Na základě toho vznikla podle Nezbedové řada podkladů pro pedagogy i žáky od pracovních listů přes spoty, besedy až po praktické ukázky.

Picek vysvětlil, že důvodem obnovení branné výchovy byl fakt, že si spousta lidí neuvědomuje, že po dovršení 18 let věku existuje všeobecná branná povinnost.

„V žádném případě se nechceme vracet k původní branné výchově, jak si ji někteří z nás dříve narozených pamatují, jak jsme běhali s igelitovými pytlíky na rukou a na nohou a sháněli první protiatomový kryt,“ ujistil Picek.

Při svém výkladu odkázal na webový portál www.pokos.army.cz, kde jsou k dohledání všechny potřebné podklady. Podle Picka server obsahuje metodická doporučení, doporučenou literaturu, jsou zde i vyloženy základní pojmy a související legislativa. „Co se týká materiálů pro děti, budou tam pracovní listy, budou se tam hrát soutěže a bude tam všeobecná diskuse,“ dodal Picek.

Doporučují se veřejné manévry

Podle něj jde především o to, aby „žáci základních škol dostali základní povědomí o tom, co je armáda, co je branná povinnost nebo například proč jsme v Severoatlantické alianci“.

Děti by se tak měly dovědět více o výhodách členství v EUNATO, o principech obrany státu, úloze ozbrojených sil, o vojenském i nevojenském krizovém ohrožení. Doporučil také, aby se školy zúčastňovaly veřejných akcí, které armáda pořádá, jako například Dny NATO v Ostravě, Letecký den v Hradci Králové nebo Den pozemního vojska Bahna, kde děti zaujme vojenská technika a ukázky z praxe.

Určitou výhodu pak mají školy situované v blízkosti posádek, kde se podle Picka navazuje spolupráce nejlépe, nicméně přislíbil konání dalších celostátních představení.