Zbytek tělesa, ze kterého pochází čeljabinský meteorit, míří k Zemi

Čeljabinský meteorit označil tým astronomů vedený Čechem Jiřím Borovičkou a Kanaďanem Peterem Brownem za planetku, protože měl průměr 19 metrů a hmotnost 12 000 tun. Podle nich také byl kdysi součástí stejného tělesa jako planetka 86039, uvedli v časopise Nature v článku Dráha, struktura a původ čeljabinského meteoritu.

Foto: Reuters

Meteorický roj nad Čeljabinskem

V textu čeští a kanadští astronomové rychlost tělesa zpřesnili a vysvětlili i jeho rozpady v atmosféře. Čeští vědci z Akademie věd ČR se výzkumu věnují od počátku a již 23. února jako první na světě rigorózní metodou spočítali dráhu tělesa.

Zpřesněná dráha ve Sluneční soustavě se ukázala být velmi podobná dráze planetky 86039, což je velká planetka blízká Zemi o průměru přes dva kilometry. „Bylo by to poprvé, kdy by byla známa bezprostřední souvislost mezi planetkou a meteoritem,” komentoval Borovička. V současné době se planetka 86039 blíží naší planetě, avšak není nebezpečná. Příští rok na jaře by ji měla minout v bezpečné vzdálenosti.

Foto: Yahoo Maps

Rusko zasáhl roj meteorů.

Z výpočtů českých vědců vyplývá, že pozorovaná dráha byla dlouhá 272 kilometrů a že těleso bylo poprvé zachyceno ve výšce 95 kilometrů nad zemským povrchem. O osm sekund později se ve výšce 45 km začalo rozpadat, čímž se výrazně zvýšila plocha vystavená atmosféře, takže odpařování narostlo a objekt byl na krátkou dobu jasnější než Slunce. [celá zpráva]

BEZ KOMENTÁŘE: Nález půltunové části čeljabinského meteoritu Video: Reuters

Aby Češi znovu spočítali dráhu, vypomohli si videozáznamy z internetu. Fyzicky pak na místo dojel a vyfotografoval stejnou oblast znovu spolu s noční oblohou posetou hvězdami David Částek. Ten byl 15. února na montáži v Korkinu poblíž Čeljabinsku a tlakovou vlnu osobně zažil. Jako amatérský fotograf a nadšenec prý věděl, jaké snímky vědci potřebují. „Noc co noc jsem pro ně objížděl čeljabinskou oblast a vyráběl pro ně fotky, co potřebovali pro kalibrace,” řekl v telefonickém rozhovoru Částek.

Borovička potvrdil, že při pádu meteoritu se uvolnila třicetkrát větší energie než výbuch atomové bomby nad Hirošimou v roce 1945. [celá zpráva]

Její síla dosáhla ekvivalentu 500 kilotun trinitrotoluenu. „Energie tělesa byla velká. Je to dané tím, že hmotnost tělesa byla 12 000 tun a rychlost 19 kilometrů za sekundu. Energie byla z větší části uvolněna vysoko v atmosféře na rozdíl od hirošimské bomby, která explodovala těsně nad zemí, takže její energie byla ničivější,” řekl Borovička.

BEZ KOMENTÁŘE: Potápěči v jezeře na Urale našli část čeljabinského meteorituVideo: Reuters

Tlaková vlna exploze z letošního 15. února poškodila v oblasti kolem milionového Čeljabinsku na 7000 budov. Sklo z popraskaných oken poranilo zhruba 1500 lidí. [celá zpráva]

BEZ KOMENTÁŘE: Meteorit vysklil okna v čeljabinské škole

Podle Borovičky se v dalším výzkumu ukázalo, že Čeljabinská planetka byla velmi křehká, rozpukaná a začala se rozpadat už ve výšce kolem 45 kilometrů nad zemí.

V polovině října se ruským vědcům podařilo ze dna uralského jezera Čebarkul vylovit úlomek meteoritu o váze asi 570 kilogramů. [celá zpráva]