Děti s poruchou autistického spektra, jako třeba Tom a Ája ze Speciální ZŠ Poděbrady, mají problém s navazováním kontaktů, s komunikací a s orientací v okolním světě. „Mohou trochu fungovat jako roboti, že jdou naprogramovat. Technika, protože funguje pořád stejně, je jim blízká,“ vysvětlila poděbradská speciální pedagožka Lenka Říhová.

Podle ní právě pomocí mobilního zařízení jim lze pomoci pochopit okolní svět. Existují pro ně zvláštní aplikace, které jim pomáhají v orientaci v čase, zvládat emoční nebo sociální situace, neboť se na ně mohou připravit. Zkušenosti podle Říhové jednoznačně svědčí o posunu autistů v komunikaci s okolím.

Také dětem s vadou řeči tablety pomáhají. Dosud používají různé papírové tabulky, obrázkové komunikační systémy, v lepším případě ohromné počítače uvázané na jedno místo. Aplikace iPadu jim pomohly, navíc je lze uzpůsobit pro potřeby jednotlivců.

Neztratit náskok

Tělesně postižené děti, jež mají problém s motorikou (například neudrží tužku), si mohou všechny úkony vyzkoušet přes dotykovou obrazovku. „Dostanou se k věcem, ke kterým by se normálně nedostaly, zahrají si na kytaru. Kluci zase mohou šroubovat a tlouct kladívkem,“ uvedla Říhové kolegyně Iva Jelínková.

Obě pedagožky by mohly dlouho vyprávět o dalších přínosech tabletů pro postižené děti. Jen za poslední rok přednášely a školily pro stovky lidí po celé ČR. O jejich zkušenosti mají zájem v Polsku, Belgii i v Anglii. Mají šest akreditovaných kurzů a na to, jak děti pracují s tablety, se jezdí do Poděbrad dívat i experti z EU.

„Je důležité, abychom neztratili ten náskok před Evropou, jaký v iPadech máme,“ řekla Říhová.