Vzdálená černá díra spolkla hvězdu velikosti Slunce

Novinky, Vladimír Michna

Vědcům se podařilo stát se svědky pohlcení hvězdy černou dírou ve vzdálenosti 3,8 miliardy světelných let. Jasný záblesk gama záření zaznamenal satelit Swift v souhvězdí Draka.

Vizualizace pohlcení hvězdy černou dírou

Nejprve si vědci mysleli, že to byl typický “výbuch” gama paprsků z kolabující hvězdy, ale bližší zkoumání odhalilo něco daleko zajímavějšího.

Zdrojem tryskající energie byla hvězda přibližně velikosti Slunce, kterou polykala černá díra miliónkrát větší. Tato událost pojmenovaná Sw 1644 57 přišla z centra galaxie téměř čtyři miliardy světelných let od Země.

“Výbuch vytvořil obrovské množství energie na docela dlouhou dobu, dokonce ještě dva a půl měsíce po začátku,” řekl Joshua Bloom z University of California v Berkley.

Jeden vír směřoval k Zemi

“A to proto, že když černá díra trhá hvězdu na kusy, masa se víří okolo jako voda padající do odpadu. A tento vířivý proces stále vytváří spoustu energie,” dodal Bloom.

O objevu informoval časopis Science. Bloom, který je členem mezinárodního týmu, řekl, že tato destrukce hvězdy se zdá být ale jen jednorázovou záležitostí.

“Podobný jev se může stát také v naší galaxii, kde černá díra tiše sedí v centru a příležitostně brblá a škytá, když spolkne trochu plynu,” popsal Bloom.

Rotující černá díra při polykání a trhání hvězdy vytvořila dva víry, z nichž jeden směřoval podle vědců přímo k Zemi.