Písečné duny na Marsu jsou v pohybu

Velké písečné duny poblíž severního pólu planety Mars nejsou zamrzlými pozůstatky dávných věků, nýbrž se přeskupují a mění každý marťanský rok. Potvrdily to snímky pořízené kamerou na sondě, kterou k rudé planetě vyslal americký Národní úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA).

Povrch planety Mars

Kamera zkoumala duny zabírající oblast velikostně srovnatelnou s územím Velké Británie. Studie v časopise Science je označuje za nejdynamičtější na planetě. Jednou z příčin je zamrzání oxidu uhličitého na povrchu dun v každém zimním období. S příchodem jara uvolněný plyn duny narušuje a způsobuje písečné laviny.

O dunách se vědělo už desítky let, sonda Mariner 9 byla vypuštěna v roce 1971. Teprve nová kamera s vysokým rozlišením (Hirise) však pomohla popsat, co se s dunami děje. „Hirise monitorovala sezónní procesy několik let. Zaujaly nás podivné skvrny a pruhy na písečných dunách, když rozmrzaly,“ řekl BBC šéf výzkumu, planetární geolog Aflred McEwen z Arizonské univerzity.

Série snímků pořízených během dvou marťanských roků, což jsou téměř čtyři roky na Zemi, po roztání ledu s odchodem zimy jasně prokázaly, že se povrch Marsu mění. „Povšimli jsme si nových roklí, průrev a kanálů, které se na dunách tvoří,“ doplnil McEwen.

Nové zjištění vědcům pomůže lépe pochopit dopady změn počasí na povrch Marsu a popsat tím lépe i minulost planety.