Speciálně upravený Volkswagen Passat, zkonstruovaný experty z Technické univerzity v Braunschweigu a Dolnosaského výzkumného centra automobilové techniky, dokázal podle Marcuse Maurera z braunschweigské univerzity na ulici udržovat dráhu i při šedesátikilometrové rychlosti, zvládl křižovatky i zachovávat bezpečný odstup od ostatních aut.

Oproti testům automatických vozidel na uzavřených okruzích musel rychlost upravovat podle plynulosti provozu, "sledovat" dění okolo sebe a na základě něj dělat rozhodnutí. To mu umožňují zabudované senzory spolu s laserovými a radarovými skenery, které měří a vyhodnocují dopravní situaci. Sám také ovládá plyn, brzdu i volant.

Jízdu je zatím třeba důkladně plánovat

Zcela bez lidské kontroly na svou první, zhruba jedenáctikilometrovou jízdu městem Leonie ale nevyjel. V jeho kabině seděl jeden ze členů výzkumného týmu, aby se v případě problémů ujal řízení. To však prý nebylo nutné a v budoucnu němečtí vědci plánují tento "chytrý automobil" vypustit do ulic úplně samotný.

"První samostatné jízdy po braunschweigském městském okruhu jsou už samy o sobě vzhledem k prostředí milníkem," prohlásil ještě před jízdou vedoucí projektu Stadtpilot (městský pilot) Jörn Marten Wille. Na okruhu totiž panuje hustý provoz, a dvouproudá komunikace je navíc rozdělena silniční stavbou. To podle Willeho na auto klade nároky na velmi přesné plánování dráhy jízdy. Určování pozice pomocí satelitu mu prý navíc ztěžovala hustá městská zástavba v okolí.

Plně automatická vozidla Leonie jsou základem pro vývoj příští generace asistenčních systémů pro řidiče. Nová technika má učinit auta ještě bezpečnější a v budoucnu možná řidiče zcela nepotřebné.