Češi tvoří genetický střed Evropy, prokazuje studie

Češi nejsou geneticky čistě Slované, spíš představují genetický střed Evropy. Ukázala to studie vědců soukromé laboratoře Genomac a Ústavu soudního lékařství a forenzních věd při berlínské univerzitě Charité. O studii informoval ředitel výzkumné laboratoře Marek Minárik. Podle Minárika jsou třeba Francouzi Čechům geneticky stejně blízko jako Poláci.

Od roku 2006 vědci prozkoumali geny téměř 2000 českých mužů, výsledky bádání využijí mimo jiné i v kriminalistice. "Českou republiku a její obyvatelstvo je možné charakterizovat jako geografický a současně i genetický střed Evropy," konstatoval Minárik.

Česká populace je prý rozdělena mezi dvě hlavní linie původu, a sice západoevropskou a východoevropskou, zvanou někdy také slovanskou. Kromě toho jsou ale prý v českých genech zastoupeny i dvě menší vývojové linie, a sice středomořská a skandinávská. Národnostní určení ovšem podle tradičních teorií nejsou daná geneticky.

Výzkum, při němž odborníci analyzovali skoro 2000 nepříbuzných mužských genetických profilů z různých částí republiky, také ukázal, že mezi obyvateli jednotlivých českých a moravských krajů nejsou z hlediska genetiky žádné měřitelné rozdíly.

Studie také zkoumala četnost výskytu specifických znaků na chromozomu Y v české populaci. "Analýza těchto specifických mužských DNA je často zásadním nástrojem pro usvědčení pachatelů násilných trestných činů, především případů znásilnění," upozornil prezident Československé společnosti pro forenzní genetiku Jiří Drábek. Výsledky výzkumu ale budou přínosné i pro další genealogické bádání.

Kompletní studie vyjde v dubnovém vydání vědeckého časopisu Forensic Science International: Genetics.