Jste původně akademický malíř - jak jste se dostal k práci scénografa pro televizní tvorbu?

To, že jsem malíř, ještě neznamená, že jenom maluju. V podstatě celý svůj život se věnuji výtvarné tvorbě všeobecně, počínaje kresbou, malbou a grafikou, modelováním, navrhováním nábytku a interiérů, takže to, že se rovněž věnuji scénografii, je jenom navázání a rozšíření umělecké činnosti.

Samozřejmě musí přijít příležitost a pak už je jen na vás, jak se toho zhostíte, jestli vás to něčím nadchne, jestli jste ochoten osvojit si nespočetné množství televizních či divadelních fines. Za vším stojí nápad a hlavně dotažení ho do konce, ale to platí všeobecně.

Na jakých nejzajímavějších projektech jste pracoval?

Pro mě je nejzajímavější ten projekt, na kterém v danou chvíli pracuji, a pro který jsou vytvořeny podmínky, abych navrhl co nejlepší umělecké dílo. Pracoval jsem na takových projektech, jako je Česká Miss, TýTý, Hvězdy na Vltavě, Pomozte dětem, Zázraky přírody, StarDance a mnoho a mnoho dalších, ale asi nejvíce mi imponovala televizní dekorace z minulého roku, kterou jsem vytvořil v plzeňském Novém divadle pro mezinárodní finále taneční soutěže Eurovision Young Dancers.

To byla opravdu velká výzva. Ještě nemohu opomenout neskutečně příjemnou spolupráci nad tvorbou dekorací s panem Jiřím Suchým v divadle Semafor.

Jak dlouho dopředu se připravuje scéna na Českého lva a kdo všechno se na tom podílí? Kdy vyrábíte maketu a jak dopředu se začínají vyrábět rekvizity?

Nad podobou současné scény pro Českého lva jsme se zamýšleli spolu s režisérem Michaelem Čechem již na podzim roku 2014. Pokusili jsme se o unikátní televizní řešení prostoru.

Záměr byl a je takový, a možná zůstane i do budoucna, aby se nominovaní filmoví tvůrci odráželi v zrcadle na pódiu, tím jsou vlastně ‚vtaženi‘ do scény, a současně aby se celá scéna v mžiku přeměnila na několik navzájem nezávislých projekčních ploch. Toho jsme docílili použitím silného plexiskla potaženého speciální zrcadlovou polopropustnou fólií, za kterým je těsně přistavená ledková projekce. Aby tento efekt byl co nejdokonalejší, bylo zapotřebí celé řady zkoušek s kamerou. Ověřovali jsme si funkčnost našeho nápadu na obrazovku, aby nás v přímém přenosu nezaskočila nějaká technická vychytávka. Zároveň vyvstávala i představa o tom, jak by mohla scéna ve finále vypadat.

Ke každému projektu si vyrobím ve svém ateliéru model dekorace většinou v měřítku 1: 50. Je to dnes často opomíjený, ale neocenitelný pomocník při řešení jakýchkoliv otázek.

Maketa scény pro galavečer Český lev

Maketa scény pro galavečer Český lev

FOTO: ČFTA

Čím jste se inspiroval a jaká je koncepce scény pro letošní ročník?

Minulý rok to byla inspirace filmovými reflektory a letošní dekorace navazuje na vizuální koncept geometrického motivu Českého lva, ale princip polopropustných zrcadel zůstává. Mám rád, když něco dobře funguje, tak od toho neodcházet, ale naopak na tom stavět a pokud možno to ještě rozvíjet. Vytvářet koncepční tradici, abych měl možnost, po navolení televizního programu, se co nejrychleji zorientovat. Třeba něco jako v případě StarDance. Přepnu, vidím, nepřepínám.

Jak dlouho trvá na místě scénu postavit?

Stavbu dekorace v Rudolfinu musíme zvládnout za 21 hodin, a to včetně návozu, pak přijdou na řadu další složky, jako je instalace projekce, světel, zvuku a celé televizní přenosové techniky. Celá dekorace musí být do detailu předpřipravená v dílenských ateliérech a na místě se pak sestaví jako velká stavebnice.

Jsou nějaká specifika pro Českého lva, respektive přímý přenos do ČT, které musíte při návrhu scény zohlednit?

Specifika pro Českého lva jsou, jak už jsem výše zmínil, práce s polopropustnými zrcadly a vytvoření originální projekce, kterou zajišťují grafici. K tomuto přímému přenosu přistupuji jako ke každému, tj. odevzdat co nejhodnotnější dílo a připravit všem složkám takové podmínky, aby se jim v dekoraci pracovalo co možná nejlépe. Nebo alespoň udělat pro to vše, co je v mých silách.