Hlavní obsah

V Cannes si všimli české Ikarie, půl století staré sci-fi

Novinky, Stanislav Dvořák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Festival Cannes promítne v sekci Cannes Classics legendární český černobílý sci-fi film Ikarie XB 1, restaurovaný Národním filmovým archívem.

Foto: Filmové studio Barrandov

Radovan Lukavský v Ikarii XB1

Článek

Digitálně restaurovaný film byl uveden v roce 1963 a je prvním českým počinem, který byl vybrán do sekce Cannes Classics.

„Uchvátila nás síla této neobvyklé cesty do vesmíru – výpravy, na níž se vydala naše mysl i naše smysly. Úžasná hudba i zvukový design v kombinaci s rafinovaným využitím úhlů pohledu kamery jsou hlubokou reflexí lidské duše. Kromě toho i kvalita restaurátorské práce je vysoká a vyznačuje se respektem k historicky významným stopám filmového média,” konstatoval Gérald Duchaussoy, koordinátor sekce Cannes Classics na MFF Cannes.

„Restaurované filmy se objevují na velkých festivalech už řadu let, ale Ikarie v Cannes je pro NFA velký úspěch. Potěšilo mě, že i v Cannes ocenili, že filmy restaurujeme tak, že neztrácejí svůj dobový charakter a půvab,” zareagoval generální ředitel Národního filmového archivu Michal Bregant.

Film, který dnes mladší diváci pravděpodobně ani neznají, natočil režisér Jindřich Polák, jenž se nechal volně inspirovat knihou slavného polského sci-fi autora Stanisława Lema K mrakům Magellanovým. Odehrává se na palubě kosmické lodi v daleké budoucnosti. Hlavní role dostali Zdeněk Štěpánek, Radovan Lukavský, Dana Medřická, Miroslav Macháček a František Smolík.

Ikarie se promítala i v USA

Snímek měl v šedesátých letech značný úspěch, promítal se v západní Evropě i v Americe a říká se, že ovlivnil i Stanleyho Kubricka, režiséra filmu 2001: Vesmírná Odyssea.

Restaurátorka NFA Tereza Frodlová dodala: „Ve sbírkách NFA jsou vedle originálního negativu a duplikačního pozitivu uloženy tři distribuční kopie z doby prvního uvedení. Zdrojem pro digitalizaci obrazu byl originální kamerový negativ, zvuk byl digitalizován z negativu zvuku. Jako reference pro nastavení tonálního podání byla vybrána dobová kopie na materiálu Agfa, na němž se film kdysi distribuoval. Jde o širokoúhlý film, i proto byl film skenován a digitálně restaurován v rozlišení 4K.”

Ikarie XB 1 byla digitálně restaurována v rámci projektu podpořeného grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska a spolufinancovaného Ministerstvem kultury ČR.

Reklama

Výběr článků

Načítám