Alanovi Baumanovi se zdá, že jeho žena v posledních letech rychle stárne. Sedm let na jeden jeho rok, tedy jako pes. A život se stařenkou nad hrobem se mu zdá nesnesitelný. Najme si proto svého mladšího firemního kolegu, který se má o Natalii postarat se vším všudy. Ne, nemá ji zabít, ale stát se jejím milencem. A Hervé mu to slíbí. Už proto, že se mu paní Baumanová, která o problému svého manžela nic netuší, ani trochu nezdá stará…

To je jen slibný začátek komedie, v níž Thiéry navršil neskutečné množství absurdních situací. V duchu Feydeauova dědictví roztočil bláznivý kolotoč, v němž ve svižném dialogu stíhá jedno překvapení druhé. Postavu paní Baumanové autor rozdělil mezi dvě herečky, ale v inscenaci Lídy Engelové, která si s textem i herci dokonale rozumí, ji hraje Barbora Hrzánová a je to skvělé řešení. K rychlým proměnám obou podob jí stačí výměna paruky a decentní herecké prostředky. Nenechá se svést k přehrávání či karikování postavy, ale užívá si ji se vším všudy včetně zpěvného čísla, jak vystřiženého z kabaretu 20. let.

 Alan Bauman by rád svou ženu odložil do domova pro seniory. Jí se to evidentně nelíbí.

Alan Bauman by rád svou ženu odložil do domova pro seniory. Jí se to evidentně nelíbí.

FOTO: Richard Kocourek

Jejího muže, jehož péče o manželku nepostrádá postranní úmysly, hraje Radek Holub jako notorického lháře, zaplétajícího se do svých neustálých improvizací. Rychlé střihy a stupňující se tempo vyhovují jeho dravému herectví s širokou škálou výrazů, od tragikomického nešťastníka po šťavnatou karikaturu. Jestli lze v jeho výkonu něco postrádat, tak větší lehkost, která francouzské komedii sluší. Ale to je u komedií tohoto typu věcí repríz.

V postavě Hervého, který je třetím vrcholem trojúhelníku, uplatnil Radek Zima nejen fyzicky vypracovanou postavu, ale i šarm a smysl pro pointování absurdních situací. A v samotném závěru se dostaví překvapení v podobě další postavy, ale netřeba prozrazovat pointu.

Začínáme končit v Divadle Kalich je divácká tutovka. Hlavně díky skvělým hereckým výkonům a zkušené režii Lídy Engelové.

Sébastien Thiéry: Začínáme končit
Překlad: Petr Christov, režie: Lída Engelová, scéna: Ivo Žídek, kostýmy: Ivana Brádková. Premiéra 21. března v Divadle Kalich Praha.

 Celkové hodnocení: 80 %