Hlavní obsah

Britský režisér Ridley Scott: Obrazy jsou mou uměleckou DNA

Právo, Radka Polenská, Londýn

Těsně před londýnskou premiérou filmu Marťan poskytl režisér Ridley Scott Právu rozhovor o okolnostech vzniku svého čtyřicátého dlouhometrážního snímku. Marťan balancuje mezi psychologickým dramatem o přežití, science fiction odehrávající se ve vesmírných dálkách a civilní komedií o mezilidských vztazích. To vše s osvěžujícím sarkastickým humorem.

Foto: CinemArt

Ridley Scott má již k dispozici několik scénářů k dalším filmů.

Článek

Co vás vedlo ke zfilmování Marťana?

Výchozím bodem pro mě byla slova a jejich převedení do obrazů. Vidím všechno v obrazech, to je základ mé umělecké DNA. To je to, co skutečně umím. No, občas jsem kritizován za to, že mé obrazy jsou příliš krásné, ale já nedělám rozhlasové hry, dělám filmy.

Už původní kniha byla skvost. Psaní je složité a Andy Weir je rozený komik, mám ho rád. A přitom je ta kniha založena na nejnovějších výzkumech a je dost vědecká. Šel do posledního detailu, zajímal se například i o hudbu, protože ta má v příběhu osamělého vesmírného piráta významné místo. Podařilo se mu udělat z knihy o vědě chytrou zábavu. A scenárista Drew Goddard poté napsal dokonalý scénář. Bylo v něm všechno – věda, lidskost, humor a nebezpečí. To je kvadrant, na kterém lze postavit dobrý film. Takovému materiálu nelze odolat.

Mluvíte o filmařské DNA. Znamená to, že již při čtení knihy máte v hlavě film?

Má hlava pracuje v obrazech od dětství. Jako tří čtyřletý kluk jsem všude viděl obrazy.A tak jsem šel studovat fotografii na uměleckou školu. Přestože to byla snad nejlepší umělecká škola, po třech letech jsem z ní odešel, abych se mohl věnovat oživování svých obrazů v televizních reklamách.

Cítil jsem se v té branži jako ryba ve vodě. Plaval jsem v ní deset let, prakticky až do čtyřiceti. Tehdy jsem si řekl, že bych měl zkusit film, než bude pozdě.

A tak vznikli v roce 1977 Soupeři, o dva roky později Vetřelec a teď Marťan.

Stáváte se s přibývajícím věkem optimističtějším?

Jistě, s každým dokončeným filmem je to lepší. Natáčení je plné nástrah a jejich překonání potěší.

Vidíte reálnou možnost doletět na Mars?

Taková cesta je za současných podmínek nereálná. Osobně se do žádné černé díry cpát nebudu. Nevidím to do konce tohoto století nijak růžově, ale ve filmu si něco takového dovolit můžete.

Marťan je plný vědy. Jak je to s gravitací na Marsu?

Přizpůsobil jsem si dvě věci – bouři a gravitaci. Ptali jsme se v NASA, oni se poměrně dlouho radili, a pak odpověděli: Je to jedno, vždyť jde jenom o film.

Ale jinak mají náš snímek rádi, budou ho promítat na mezinárodní vesmírné stanici astronautům. Představte si je, jak budou překvapení z toho, co uvidí.

A co uvidíme příště od vás my ostatní?

To je zatím velká neznámá. Další práce je u mě vždy otázkou náhody. Ale scénáře už jsou napsány. Jeden výborný je o gamblingu. Dál mám jeden fantastický, o kterém mám zakázáno mluvit, jinak mě zabijí.

Třetí je western, což je absolutně nemoderní žánr, ale pro mě je to výzva, a vím přesně, co bych s ním chtěl udělat.

Reklama

Výběr článků

Načítám