Hlavní obsah

Skandály v umění: Nahá a oblečená maja

Právo, Peter Kováč

Dne 16. března 1815 žalobce španělské inkvizice Zorilli de Velasco nařídil vyslechnout devětašedesátiletého malíře Francisca de Goyu kvůli dvěma obrazům, které zachycovaly provokativně ležící ženu jednou oblečenou a podruhé svlečenou. Umělec měl potvrdit, že je autorem těchto obscénních maleb, a vysvětlit, z jakých popudů je vytvořil a na čí objednávku.

Foto: Repro z knihy Ivana Nagela Der Künstler als Kuppler

Nahá maja a Oblečená maja v Muzeu Prado v Madridu, oba obrazy mají stejné rozměry, přibližně 100 x 190 cm, dívka je tedy namalována v životní velikosti.

Článek

Není známo, co tribunálu Goya sdělil. V každém ohledu však měl ze skandálu pořádně nahnáno. O inkvizici a jejích praktikách si nedělal žádné iluze. Ostatně jako malíř a grafik nejednou se soucitem zachytil ty, kteří se stali její obětí.

Foto: Repro z knihy Ivana Nagela Der Künstler als Kuppler

Obrazy, o které se španělská inkvizice zajímala, dnes nazýváme Nahá maja a Oblečená maja. Maja (doslova to znamená kráska) bylo ve Španělsku označení pro svobodomyslnou dívku z nižších vrstev, která provokovala nevázaným chováním, což podporovalo i její zvláštní oblékání se zdůrazněným výstřihem. Maja se stala symbolem. Leckterá dáma vyšší společnosti se ráda stylizovala do její podoby, zejména když její dráždivé oblečení bylo považováno za čistě španělské a vlastenecky manifestovalo vzdor vůči francouzské módě.

Konec erotické lži

V madridském Muzeu Prado Goyův akt přitahuje každoročně statisíce návštěvníků. Kdysi zaujal pozornost i Karla Čapka, který Goyův akt v knize Výlet do Španěl charakterizoval jako moderní objev sexu. „Konec erotické lži. Konec nahoty alegorické. Je to jediná nudita z ruky Goyovy, ale je v ní víc obnažení než v tunách akademického masa,“ napsal Čapek. Vystihl tak vše, čím obraz dodnes provokuje.

Staří mistři jako Tizian nebo Velázquez malovali ženské akty jako nahé Venuše, ale u Goyi jde o reálnou ženu, která se navíc vůbec nestydí a s hrdostí ukazuje vše, čím ji příroda obdařila. Španěl Francisco de Goya tím o sedmdesát let předběhl Francouze Édouarda Maneta.

Kdo je ale ona odvážná dívka na obrazech a jaký smysl měly tyto dvě rozměry totožné malby? Žel mnohé zůstává tajemstvím. Bezpečně víme, že Nahá maja i Oblečená maja byly perlou umělecké sbírky politicky nejmocnějšího muže Španělska Manuela Godoye, který je měl ukryté ve speciálním kabinetu malovaných ženských aktů.

Manuel Godoy, vévoda z Alcudie, se narodil v roce 1767 ve zchudlé šlechtické rodině z Badajozu. V sedmnácti přišel do Madridu, aby sloužil v královské gardě. Pohledný a inteligentní mladík se panovnickému páru tak zalíbil, že v pětadvaceti letech stanul v čele králových ministrů a v době konfliktu s Francií byl i vrchním velitelem armády. Královna Maria Luisa ho přímo zbožňovala jako kavalíra i příležitostného milence.

Tajná komnata prostopášníka

Současníci Godoye vnímali jako ambiciózního a bezohledného prostopášníka. Ale anglický velvyslanec v Madridu se o něm vyjadřoval dosti pochvalně. Londýn informoval, že Godoy má sice provinční vzdělání, ale vládne elegantním jazykem, vystříhává se vulgarismů, není afektovaný a díky svojí rozhodnosti je přímo předurčen pro nejvyšší posty.

Dne 12. listopadu 1800 navštívil Godoyův palác grafik a sochař Pedro González de Sepúlveda a do deníku si zapsal, že tam v tajné komnatě spatřil nejen nahou Venuši od Velázqueze, která se ke Godoyovi dostala darem od vévodkyně z Alby, ale také nahou ženu od Goyi, kterou nazývá „una desnuda de Goya“. O oblečené maje se Pedro González de Sepúlveda nezmiňoval. Buď ji přehlédl, nebo tam nebyla. Někteří odborníci na základě jeho záznamu dokonce tvrdí, že v roce 1800 ještě nebyla namalovaná.

V inventáři umělecké sbírky Godoye z ledna 1808, sepsaném tři měsíce před jeho trvalým politickým pádem, jsou zaznamenány už oba obrazy. Archivář je popsal jako malby představují nahou a oblečenou cikánku a za jejich autora označil malíře Francisca de Goyu. Cikánka na obraze asi nebyla. Obklopuje ji totiž luxus, jaký by si nemohla dovolit. Kdo ale byla ona dívka?

Vévodkyně jako maja?

Když v polovině 20. století publikoval román o Goyovi spisovatel Lion Feuchtwanger, měl čtenář z jeho vyprávění jasno. Žena na obraze je María Teresa Cayetana de Silva y Álvarez de Toledo, vévodkyně z Alby, přináležející k jednomu z nejrespektovanějších aristokratických rodů ve Španělsku. Legenda může mít částečně pravdivý základ.

Vévoda z Alby - José Álvarez de Toledo y Gonzaga, markýz z Villafranky - zemřel v červnu 1796 v Seville a smutek vévodkyně prožívala stranou královského dvora, na svém statku Sanlúcaru de Barrameda blízko Cádizu. Utěšoval ji tam malíř Goya a skicák plný kreseb naznačuje, že jeho vztah k vévodkyni, která byla o 16 let mladší, byl značně intimní. Nesporně byli milenci a Goya asi očekával i cosi více.

V té době vznikly pro nás dvě obzvláště zajímavé kresby: na jedné vévodkyně stojí oblečená v nádherných šatech a na druhé je otočena zády, sukni má vykasanou tak, že vidíme nahé nohy i zadek, a tváří se provokativně otáčí na diváka. K obrazu nahé a oblečené ženy je tam jen krůček. Vévodkyně se navíc ráda stylizovala do podoby moderní maji. Později se stala milenkou Godoye a právě jemu mohla svůj zvláštní dvojobraz věnovat, stejně jako tomu bylo v případě Velázquezovy Venuše. Ale opravdu ji Goya takto portrétoval?

Foto: Repro z knihy Ivana Nagela Der Künstler als Kuppler

Dvě kresby Goyi zachycující vévodkyni z Alby oblečenou a polonahoou. Tělo, zejména stehna a boky, docela odpovídá ženě na obraze Nahé maji.

Ivan Nagel, autor nejobsáhlejší knihy o Goyově maje, tvrdí, že když si porovnáme obličeje vévodkyně z oficiálních portrétů a svlečené dívky na obraze, tak tam existuje jistý rozdíl. Vévodkyně měla spíše podlouhlou tvář, zatímco maja ji má výrazně kulatou. Navíc zmíněný Petro González de Sepúlveda vévodkyni znal a jistě by si do deníku zaznamenal, že ji u Godoye v tajné komoře spatřil zcela nahou.

Foto: Repro z knihy Ivana Nagela Der Künstler als Kuppler

Krásná Pepita

Mezi kandidátky se jako možná modelka dostala i jiná Godoyova milenka, Josefina Tudó zvaná Pepita Tudó, kterou madridský politik poznal jako osmnáctiletou krásku v Cádizu. Nebyla prostitukou pro nejvyšší společnost, jak se o ní povídalo v tavernách v Madridu. S Godoyem ji spojovalo hluboké citové pouto. Právě ona ho přivedla k literatuře, vodila ho do divadla a na koncerty, později mu radila i v diplomacii. Královna jí udělila titul hraběnky a zařadila ji mezi své dvorní dámy.

Godoy by si Pepitu Tudó rád vzal, ale byl donucen oženit se se sestřenicí krále Marií Teresou de Borbón y Valabriga, hraběnkou de Chinchón. Tato ortodoxní katolička vychovaná v klášteře pro něj byla jen společenskou povinností, nikoliv partnerkou. Godoy žil dál zcela bez zábran s Pepitou, a když v roce 1828 hraběnka de Chinchón zemřela, oba dlouholetí milenci se vzali. Po Godoyově nuceném odchodu ze Španělska spolu bydleli v exilu v Paříži. Pepita se pokusila o manželovu rehabilitaci. Pár let před smrtí dostal sice povolení k návratu do Madridu, ale byl už natolik starý, že zůstal ve Francii, kde v říjnu 1851 zemřel.

Byla Pepita Tudó osudovou majou? Jistotu nemáme. Když ležící dívku v Pradu pozorujete, tak nahé tělo působí pevně, jako by bylo z barvy doslova uhněteno, zatímco obličej vypadá, jako by ho náznakově maloval nějaký impresionista. Dnes víme, že tvář byla přemalována. Zalekl se v jisté chvíli Goya nebo Godoy, že žena na obraze bude poznána a identifikace vyvolá skandál? Mnohé zůstane asi natrvalo tajemstvím.

Foto: Peter Kováč, Právo

Pomník Goyi před Muzeem Prado v Madridu - na podstavci je z mramoru udělaná Nahá maja.

My dokonce ani přesně nevíme, proč Goya namaloval dívku oblečenou a svlečenou. Jistá možnost by tu byla. Historik umění Ivan Nagel zjiszil, že v obrazárně španělských vévodů z Osuny byly kdysi dva obrazy vzájemně propojené speciálním závěsným ústrojím. Diváci nejprve viděli fádní horskou krajinu, stačilo však spustit mechanismus a před užaslým publikem se objevila nahá žena v orientálním účesu opírající se rukou o polštář. Na podobném principu zřejmě fungovala i Goyova nahá a oblečená maja v Godoyově tajné komnatě s Venušemi.

Reklama

Výběr článků

Načítám