Začátkem září dala skupina U2 bez jakéhokoliv ohlášení celé nové album Songs of Innocence k poslechu na internetové stránky iTunes. Oficiální fyzické vydání desky je ale stanoveno až na 13. října.

Jakmile něco dáte k poslechu na síť, i kdyby to nebylo přímo ke stažení zdarma, okamžitě se to objeví na jiných serverech, kde si data může stáhnout každý. Představa, že někdo bude měsíc čekat, aby si to koupil na CD, je v takovém případě směšná.

Prodejci se zlobí a upozorňují, že ani starší alba U2 si nyní skoro nikdo nekupuje. Předseda asociace Paul Quirk řekl: „Tohle prokazuje správnost našeho názoru, že rozdávání stovek miliónů alb prostě devalvuje hudbu, a tím riskujeme, že ztratíme přízeň 60 % populace, která není zákazníky iTunes. Jestli má být jedním z argumentů tohoto kousku zvednutí prodeje starších desek U2, tak zatím se to jeví jako katastrofální chyba.”

Co mladí muzikanti? U2 je to jedno

„Tento druh propagace selhal na tolika úrovních – devalvuje hudbu, odrazuje to většinu lidí, kteří nepoužívají iTunes, a zklame to ty, kteří rádi nakupují v kamenných obchodech,” lamentuje Quirk a vysvětluje, že je to od U2 v jistém smyslu sobecké chování.

U2 jsou miliardáři a je jim úplně jedno, kolik prodají desek. Stačí jim udělat jedno turné a mohou si koupit cokoliv – jen turné nazvané 360° podle Billboardu vyneslo zhruba 15 miliard korun. Co ale mají dělat mladí muzikanti? Když největší komerční popové hvězdy dají své album zdarma, málokdo bude mít chuť koupit si za dvě nebo tři stovky album nové skupiny.

U2 přece něco vydělají 

Navíc si někteří lidé stěžují na podivné praktiky iTunes. Uživatelé produktů firmy Apple prý zjistili, že se jim stáhlo album U2, aniž by o to stáli. Až poté firma nabídla prográmek, který po jednom kliku album odstranil.

Frontman U2 Bono řekl, že Apple si od nich album normálně koupil jako „dárek pro všechny zákazníky”. Údajně investoval do propagace a marketingu asi 100 miliónů dolarů.