Hlavní obsah

Cannes: příběhy vzájemné přitažlivosti

Právo, Věra Míšková, Cannes

Osmašedesátiletý Texasan Tommy Lee Jones přijel do Cannes v perfektní formě. Elegantní, vstřícný i sebevědomý herec a režisér představil hlavní porotě a divákům film The Homesman, který režíroval a hraje v něm hlavní roli společně s oscarovou herečkou Hilary Swankovou.

Foto: Reuters – Eric Gillard

Tommy Lee Jones a Hilary Swanková na festivalu v Cannes

Článek

Ti dva ke canneským štamgastům nepatří. Jones má na festivalu teprve druhý film, Swanková první. Přesto jim patřil festivalový víkend a Jones okouzlil novináře, když se na tiskovce omluvil, že ač jsou ve Francii, mluví anglicky, a poděkoval i za otázky kladené v angličtině. Je to sice v Cannes navzdory francouzskému patriotismu dávno samozřejmostí, nicméně jako gesto jeho slova potěšila.

The Homesman je příběh z poloviny devatenáctého století, hrdiny jsou vojenský zběh a osamělá, silná a nezávislá farmářka, kteří na voze převážejí z Nebrasky do Iowy tři psychicky těžce nemocné ženy. Drsná krajina i podnebí, desperáti a nepřátelští indiáni, to jsou ty menší nástrahy, které musejí překonat. To nejtěžší si nesou sami v sobě i navzdory postupnému sblížení.

„Pro mě je to příběh o odhodlání a odvaze několika mála lidí, kteří pocházejí z malého města na americkém Středozápadě, vedou jednoduchý život a dokážou si pomoci,“ řekla Swanková.

K natáčení poznamenala, že bylo obtížné, protože se musela naučit jezdit na koni a řídit koňský povoz, snášet vedro i zimu, písek a sníh ve vlasech, v nose i ústech. „Přesto to bylo hlavně díky Tommymu zábavné a moc ráda bych v té práci pokračovala,“ vyzvala tvůrce i producenta s úsměvem Swanková.

Foto: Reuters - Benoit Tessier

Tommy Lee Jones a Hilary Swanková.

V hlavní soutěži se představil i francouzský snímek Saint Laurent režiséra Bertranda Bonella. Je to letos druhý film na stejné téma, na Berlinale byl uveden rovněž francouzský Yves Saint Laurent režiséra Jalila Lesperta. Ačkoli Bonello je kreativnější než Lespert, jeho film rafinovaněji natočený a herec Gaspard Ulliel přesvědčivější představitel YSL než Pierre Niney, je dvouapůlhodinový příběh geniálního návrháře, homosexuála a narkomana obtížně stravitelný.

Lepší ohlas měl režijní i herecký příspěvek Mathieu Amalrica La Chambre Bleu (Modrý pokoj), natočený podle předlohy Georgese Simenona, příběh, v němž detektivní zápletka je méně důležitá než psychologické vykreslení postav a jejich vztahů.

„Loni v zimě jsem potkal producenta Paula Branca, který dobře věděl, že už dva roky kroužím kolem Stendhalova románu Červený a černý, ale zatím si jen tak čmárám. Nabídl mi, jestli bych si nechtěl něco natočit jen tak, za tři týdny. Přišel jsem domů, přemýšlel a pak mi padl zrak na útlou knížku, kterou jsem použil už při filmu Tournée. Je to závěrečná scéna dvou nahých těl po milování. A řekněte sami: co zbývá nakonec ze života jiného než dvě těla, která se navzájem přitahují?“ řekl o vzniku filmu Amalric.

Skandál vyvolal v Cannes ukrajinský novinář Vitalij Sedjuk, jenž se v pátek na červeném koberci v nestřeženém okamžiku vrhl zezadu pod róbu herečky Americy Ferrerové, která pózovala s kolegy před fotografy. Překvapená ochranka jej odtáhla pryč.

Podle serveru usmagazine.com se šestadvacetiletý Sedjuk podobného činu nedopustil poprvé. Podle agentury AFP má už skalpy takových celebrit, jako jsou Madonna, Adele nebo Leonardo DiCaprio. Incident v Cannes úřady vyřešily pokutou.

Reklama

Výběr článků

Načítám