Hlavní obsah

RECENZE: Filmově laděná Clona střídá Případy 1. oddělení

Právo, Eva Zajíčková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Je mu pětadvacet, rád by točil filmy, ale zatím se protlouká jen s foťákem po svatbách. Když ho na FAMU potřetí odmítnou, skončí jako fotograf u táty na dopravní policii. V tu chvíli ještě netuší, že ho čeká dráha kameramana u nafoukaných kolegů kriminalistů. Sedmidílný seriál s Kryštofem Hádkem v hlavní roli včera vystřídal na ČT 1 úspěšné Případy 1. oddělení.

Foto: Česká televize

Chtěl k filmu, skončil u policie. Kryštof Hádek v hlavní roli.

Článek

Clona režiséra Tomáše Řehořka a scenáristy Marka Epsteina je moderní seriál na pomezí detektivky a krimi, který táhne vpřed jeden hrdina, a díky snaze vyprávět obrazem může už na první pohled připomenout vydařenou podzimní sérii Cirkus Bukowsky.

Oba seriály představují současnou podobu žánru, do jaké se tuzemské televize zatím nepouštěly a která láká nejvíc, hlavně mladé lidi, s čímž souvisí právě důraz na filmovou tvář i temnou náladu. Jenže to je asi tak všechno, co by je mohlo spojovat.

I Clona sice soustředí pozornost na životní peripetie jednoho outsidera, hrdinou však není stárnoucí cynický lůzr na útěku, ale mladík, který má všechno teprve před sebou. A přestože okolnosti ho rovněž donutí pátrat na vlastní pěst po pachateli zločinu, soukromá hra na detektiva taky není tím, oč tu běží především.

A kromě toho – navzdory ponuré atmosféře i převážně chladné, nervní hudbě nepůsobí novinka až tak dekadentně jako její podzimní předchůdce. Umí ukázat i příjemně civilní tvář.

Podle prvních dvou dílů soudě má ČT 1 zřejmě velkou šanci svoje silné pondělky, které chce dlouhodobě věnovat „zločinu“, udržet i v dalších týdnech.

Kromě zmíněného láká seriál i atraktivní hereckou sestavou a k tomu má ještě další body k dobru: Epstein od počátku vypráví se značnou jistotou, někdy s kousavým, jindy s jemným, sotva postřehnutelným vtipem. S nimi popíše jak svět filmové školy, plné veledůležitých a nedočkavých budoucích umělců, tak realitu dopravky, kde hrdina ve skladu nad erárním foťákem bez objektivu zoufale vysvětluje „no tady do tý díry patří ňáký sklo!“.

Kryštofu Hádkovi se herecky daří s rodiči Taťjánou Medveckou a Janem Hartlem i s novým šéfem Viktorem Preissem a kolegy na kriminálce Davidem Novotným, Vicou Kerekes a Rostislavem Novákem. Tady ale dojem už trošku kazí klišé, provázející jeho výjimečné postavení kameramana, který sice policejní elitě leze spíš na nervy, ale beztak ho postupně vezmou mezi sebe.

I další drobný kaz na kráse už by se našel: hudba někdy vnucuje chladně odosobněnou atmosféru i scénám, kterým stylizovaný výraz moc nesvědčí. Možná jsou to jen potíže prvních dílů, ale možná tvůrci Clony nevládnou až takovým citem pro náladu a rytmus vyprávění, jaký předvedl Cirkus. Ale i u něj jsme si museli na lepší dojem chvíli počkat.

Clona 1/7
ČT 1, 28. 4., 20 hod., scénář: Marek Epstein, režie: Tomáš Řehořek, hrají: Kryštof Hádek, Taťjána Medvecká, Jan Hartl, Viktor Preiss a další.

Celkové hodnocení 75 %

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám