Hlavní obsah

Ředitel ND Burian: Oddělit operu, balet a činohru

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ředitel Národního divadla v Praze (ND) Jan Burian v pátek předal ministru kultury Danielu Hermanovi (KDU-ČSL) novou koncepci české první scény, jejíž součástí je i návrh zákona o veřejnoprávní instituci v kultuře. Burian připravil materiál se členy garanční rady ND, kteří zprostředkovávají komunikaci mezi divadlem a ministerstvem do té doby, než v souvislosti s transformací bude zvolena řádná správní rada.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Ředitel pražského Národního divadla (ND) Jan Burian

Článek

Cílem nové koncepce ND je autonomie uměleckých souborů, tedy vytvoření právně, ekonomicky i umělecky samostatných celků pod společnou značkou. Opera, balet a činohra by pak jako právnické osoby využívaly služeb společné servisní organizace na základě obchodních vztahů.

„V oblasti živého umění je nesporně třeba udělat určité systémové změny – a toto je jedna z možností. Jsme na počátku cesty k tomu, aby se situace zlepšila,” řekl novinářům ministr Herman. Předložený materiál hodnotit nechtěl, avšak označil ho za dobrý předpoklad k dalším krokům, neboť ruku v ruce s odborníky je možné zlepšení nalézt.

Podle ředitele ND Jana Buriana je přínosem, že začala diskuse o systémových změnách, které prospějí správě a financování české kultury. „To jsou věci, které je třeba udělat už více než 15 let. Vím, že ten proces nebude krátký, ale je potřeba konečně začít,” uvedl.

Náměstkyně ministra kultury Kateřina Kalistová (ČSSD) minulý týden uvedla, že jednou z priorit legislativního plánu, který ministerstvo předloží vládě, bude právě zákon o veřejnoprávní instituci v kultuře. Burian to přivítal, spatřuje v tom rozhodující klíč k modernizaci Národního divadla. Předpokládá, že v optimálním případě by mohl být zákon do dvou let ve Sněmovně. Podle ministra je v tuto chvíli předčasné dávat konkrétní data. „Ale začali jsme a budeme společně s odborníky postupovat tak, aby se situace v této oblasti živého umění zlepšovala,” řekl Herman.

Centrálně řízené divadlo patří do 19. století

Burian upozornil, že nejen Národní divadlo, ale všechny významné kulturní instituce včetně orchestrů potřebují nové právní a ekonomické prostředí, aby se odpolitizovalo jejich řízení a mohly například lépe spolupracovat na mezinárodním poli. „Aby zkrátka měly ekonomická pravidla lépe odpovídající tomu, že dělají uměleckou práci,” řekl. Dodal, že model centrálně řízeného divadla, který vznikl v 19. století, už nevyhovuje.

„Chceme pravidla odpovídající realitě. Chceme posílit odpovědnost uměleckých šéfů či uměleckých ředitelů za správu souborů, které mají mít samostatné rozpočty. Chceme, aby mezi nimi byly obchodní vztahy, což je jediný způsob, jak mít přehledné hospodaření,” dodal Burian. Ocenil práci ministra Hermana, jenž do legislativního plánu vlády prosadil zákon o veřejnoprávní instituci v kultuře.

Reklama

Výběr článků

Načítám